Jitka Jiřičková

Jitka Jiřičková

Vystudovala žurnalistiku na FSV UK. Čtyři roky pracovala jako redaktorka týdeníku MF Plus, externě psala též pro časopisy Vlasta a Betynka. Tři roky působila jako manažerka v PR agentuře aPRiori. Má tři děti. Do redakce médií Univerzity Karlovy nastoupila po rodičovské dovolené na jaře 2019.

Vytvořit vlastní komiks, ušít tašku, zkusit salto, sestavit baterii, nahlédnout do Trnkovy zahrady nebo pod mikroskop… Redakce Forum zjišťovala, co všechno se děje na příměstských táborech, doučovacích kempech, jež pořádá Univerzita Karlova. Díky ministerské dotaci jsou pro děti zdarma.

Zaměstanci Univerzity Karlovy budou moci – nejspíše od září – jezdit po Praze na elektrokolech. Se zástupcem oslovené firmy jsme projeli trasy mezi fakultami UK, neboť právě k tomu mají elektrokola sloužit – rychle a ekologicky dopravit zaměstnance z jednoho pracoviště na druhé.

„Vždy budou existovat lidé, kteří dobře vědí, že se dopouštějí něčeho nemístného a zneužívají k tomu svou moc. Častěji ale vznikají nepříjemné situace z nevědomosti či necitlivosti pedagoga,“ říká psycholožka z Pedagogické fakulty UK Irena Smetáčková.

Univerzita Karlova loni uspořádala výtvarný projekt Nezapomeneme, do něhož se zapojilo přes pět set žáků a studentů z Česka i Slovenska. Výstava je ke zhlédnutí online - včetně tohoto obrazu Zmařené naděje od Valerie Cínové z Mostu. Organizátoři získali Cenu Miloslava Petruska.

„K tomu, aby se zlepšila situace pedagogů, nepotřebujeme měnit zákon a obětovat mu pedagogickou kvalifikaci učitelů. Pozitiva, která sebou novela nese, lze prosadit i jinak,“ říká profesor z Pedagogické fakulty UK Stanislav Štech.

„Prostřednictvím umění můžeme dětem snáze přiblížit společenské problémy, pro které bychom složitě hledali fakta a argumenty,“ říká Eva Koťátková, autorka projektu Rozhovory s monstrem, který prezentovala na konferenci, již pořádala Katedra výtvarné výchovy PedF UK. 

„Jevištní umění funguje na přenosu energií, to vám žádné online vystoupení nenahradí,“ říká operní pěvkyně Miroslava Časarová. Absolventka PedF UK učila na gymnáziu a pracovala jako redaktorka. Když už to se zpíváním chtěla zabalit, přišla nabídka hlavní role v Čardášové princezně.

Koncem roku 2020 si celý svět připomínal 350. výročí smrti Jana Amose Komenského, příští rok to bude 430 let od jeho narození. Nad odkazem Comenia pro současnou i budoucí výuku se zamýšlí děkanka HTF UK Kamila Veverková, církevní historička, jež se věnuje i teologickým aspektům jeho díla.

Pavla Šulcová studuje posledním rokem matematiku a pedagogiku na PedF UK a tři roky pracovala na částečný úvazek v pražské Fakultní základní škole Brdičkova. Na druhém stupni zde vyučovala matematiku, k níž využívá i digitální technologie.

„Díky tomu, že dokážeme přesně definovat nízkorizikovou rodičku, vedou u nás většinu porodů pouze porodní asistentky,“ říká lékař Michal Zikán, přednosta Gynekologicko-porodnické kliniky 1. lékařské fakulty UK a Fakultní Nemocnice Bulovka.

Socioložka Anna Pospěch Durnová z FSV UK spolu se svými kolegyněmi zjišťovala, jakým způsobem se v ČR za posledních pětadvacet let debatovalo o domácích porodech. V závěrečné fázi výzkumu pak provedly šetření mezi více než šesti sty ženami, které se rozhodly rodit doma.

Hlas výtahu, drcání vozíku, cinkot mincí v automatu na kávu, klapání podpatků, listování učebnicí nebo cvakání kopírky… Student navazujícího magisterského programu oboru Učitelství pro střední školy anglický jazyk – hudební výchova Martin Lochovský zaznamenal běžné každodenní zvuky, jež je možno podprahově vnímat v hlavní budově PedF UK.

Docentka Jarmila Robová z MFF UK se věnuje využívání a implementování moderních technologií do výuky matematiky na základních a středních školách, zkoumá jejich možnosti i limity. Ideální učitel by se měl pohybovat v průniku tří oblastí – umět používat a vhodně aplikovat technologie do výuky, rozumět oborové didaktice a vyučovaného předmětu.

Jaké to bylo studovat v kosmopolitní Kodani? Psát diplomku v Lublani? Anebo vyjet do Vídně i se studující manželkou? To vyprávějí – v blozích a podcastech – studenti UK na webu Charles Abroad.

Před šesti lety šlo o takové „posezení u kafe“ hrstky matematických nadšenců. Pak se ale projektu Matematické problémy nematematiků ujala tehdejší studentka MFF UK a nynější hlavní organizátorka Kateřina Henclová, a v tomto zimním semestru už ho mělo zapsáno přes dvě stě studentů ze tří českých vysokých škol.  

Digitální technologie je jako tužka. I s ní si dítě může ublížit. Pokud ji však používá vhodně a pod vedením odborníka, získá díky ní dovednosti nezbytné pro život v moderní společnosti. V době, kdy jsou technologie nedílnou součástí našeho světa, je nereálné držet od nich děti stranou. 

Výzkumný tým profesora Františka Štauda z Farmaceutické fakulty UK vyhrál soutěž Angelini University Award 2020. Prezentace probíhaly v češtině, což byla pro hlavní řečnici, Kosovanku Ronu Karahodu, výzva.

Pavlína Kopáčiková je dobrou duší nejen malé Základní školy Vacov, v níž dnes učí a kam sama chodila, ale i své rodné stejnojmenné obce, kde organizuje řadu volnočasových aktivit. „Děti vědí, že jsem tu pro ně,“ vysvětluje si absolventka PedF UK nominaci do ankety Zlatý Ámos pro školní rok 2018/2019.

Jestli je někdo odborníkem na svém místě, který pro svou alma mater dýchá, je to Peter Žilavý z katedry didaktiky fyziky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Vedle toho, že zde učí, zodpovídá i za rozvoj a provoz audiovizuální techniky v budovách fakulty. 

Marek Orko Vácha spíš než jasným odpovědím dává přednost poctivým otázkám a nahlížení na problémy z co nejvíce úhlů. S knězem, biologem a přednostou Ústavu etiky a humanitních studií 3. lékařské fakulty UK jsme si povídali u příležitosti iniciativy Červená středa.