Kvalitní vzdělání dostupné všem podle ČSSD

středa, 17. duben 2013 16:26

ct24210

10.4.2013, 20:05, Pořad: Hyde Park, Téma: Univerzita Karlova

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobrý večer, krátce po osmé hodině ČT 24, to znamená Hyde Park. No, a co je Hyde Park? Prostor pro vás a pro vaše otázky, takže vítejte. Schopnosti českých dětí za poslední roky upadají. Jsou v  mezinárodním srovnání průměrné nebo dokonce podprůměrné, to neříkám jenom já, ale i nedávná zpráva OECD. Jasně se tak ukazuje, že české školství není v  pořádku, jenže co s ním? A co jsou projekty typu státní maturity a co je největší problém základních a co zase problém vysokých škol? To jsou jenom některé otázky pro našeho dnešního hosta, bývalého učitele, dnes senátora, stínového ministra školství Marcela Chládka. Pojďme na to. Dobrý večer, já vás vítám ve studiu.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Dobrý večer.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Více peněz pro školy a učitele. Politici slibují před každými volbami, realita je ale pak jiná. Doplácí na to žáci, studenti a dlouhodobě i Česká republika jako taková.

/ Reportáž /

redaktor

--------------------

Jedna ze základních funkcí moderního státu, kvalitní vzdělávací systém, který připraví mladé lidi na život a práci v současném světě. Společenská dohoda jasně výhodná pro obě strany. Silná souvislost je jak mezi vzděláním a bohatstvím, tak mezi bohatstvím a  vybranými daněmi. Zdánlivě jasný je i recept.

Petr FIALA, ministr školství /nestraník/ /5. 2. 2013/

--------------------

Dobré školy dělají dobří učitelé, proto chceme dát učitelům perspektivu, chceme posílit jejich prestiž, chceme posílit jejich postavení ve společnosti.

redaktor

--------------------

Věty, se kterými nejde moc polemizovat. A jejich naplňování v praxi? Vzdělání je priorita, to je nejčastěji slyšet hlavně v předvolebních kampaních. Mezi nimi pak platy učitelů horko těžko rostou aspoň s  inflací.

osoba

--------------------

Takže máme 5. B tady, ano, je to tak?

redaktor

--------------------

Jejich řady přitom stále stárnou. Mladí se kvůli ohodnocení za katedru moc nehrnou.

Jiří NANTL, 1. náměstek ministra školství /16. 9. 2012/

--------------------

To povolání musí být atraktivní pro mladé lidi, prostě nemůžou čekat celý život na to, až dosáhnout maximálního možného ocenění.

redaktor

--------------------

Nový kariérní řád, který by učitele oceňoval i jinak než podle délky praxe, se teprve chystá. Nároky na kantory přitom stále rostou. A žáci a studenti? Na základních školách je teď třeba nejspíš čeká výuka dvou cizích jazyků. Ty starší pak letos opět, byť opět trochu jiné, státní maturity.

Jiří ZÍKA, ředitel, CERMAT /25. 3. 2013/

--------------------

Hlavní změnou je hodnocení písemných prací z  českého jazyka a literatury na školách.

redaktor

--------------------

Kolem státních maturit se opozice se současným vedením resortu vzácně shoduje. Oběma stranám vadí skoro čtvrtmiliardová cena.

Marcel CHLÁDEK, stínový ministr školství /ČSSD/ /Otázky Václava Moravce, 9. 9. 2012/

--------------------

Dokonce si myslím, že to v českém školství patří mezi největší zlodějnu.

Petr FIALA, ministr školství /nestraník/ /Otázky Václava Moravce, 9. 9, 2012/

--------------------

Já bych to tak asi neformuloval. Fakt je ten, že i z mého hlediska ta cena, za kterou nyní realizujeme státní maturitu, je příliš vysoká.

redaktor

--------------------

A po maturitě? Na veřejných vysokých školách se zápisné zatím odkládá, naopak nejvyšší čas je podle vlády i expertů k výrazné podpoře technických odborů, od učňovských po univerzitní.

Petr NEČAS, premiér /ODS/ /5. 2. 2013/

--------------------

Žáci a studenti dlouhodobě nemají zájem o  technické obory a domácí trh tak postupně trpí nedostatkem kvalifikované pracovní síly.

Jan MÜHLFEIT, Microsoft /5. 2. 2013/

--------------------

To je první generace studentů, kteří si budou soupeřit vlastně o práci se studenty z Asie. A když se podíváte třeba do Korey, tak tam je skutečně prostě velký tah na branku.

redaktor

--------------------

Co během své osmileté vlády sociální demokracie v oblasti školství dokázala a jaké jsou její plány teď, když je v opozici?

/ Konec reportáže /

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Budoucnost našich dětí, budoucnost České republiky. Co může být důležitější? Asi máloco. No, a pojďme se o tom bavit, pojďte se bavit o tom vy, pojďte se ptát našeho hosta www.hydeparkct24.cz, webová adresa, znáte to, najdete tam všechno, co potřebujete pro to, abyste se dostali, alespoň virtuálně, dnes k nám do studia. No, a my se pojďme dostat v  reálu na ty otázky, které nám přišly. První z nich Ludmila Nová: "dobrý večer, co by byla první věc, kterou byste udělal v čele ministerstva školství? Děkuji a  fandím." Pojďme překročit, přeskočit to, že byste si zařídil kancelář a našel spolupracovníky a pojďme na ty reálné věci.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

To by bylo až v té druhé řadě, ale samozřejmě tady byla řečená naprostá pravda. Většina stran považuje školství za svou prioritu a pak to dopadne tak, že to dá svému nejmenšímu koaličnímu partnerovi, a to je ten hlavní problém. Ten ministr, ať chce, nebo nechce, tak má slabou pozici ve vládě, velmi stíženou při vyjednávání s ministrem financí. To znamená, vítěz voleb si musí ponechat ministerstvo školství, to je krok číslo jedna.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Už sestavujete koalici tedy, povolební, ale dobře, v pořádku.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak já předpokládám, pokud sociální demokracie vyhraje, tak že bude vláda menšinová s tím, že bude mít všechny resorty, ale.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobrá. Pojďme si zahrát hru, jste ministr školství, první věc.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

První věc, tak tady se hovořilo o financování. České školství dneska je děravým kbelíkem, protože kromě toho, že je dlouhodobě podfinancováno, tak tam dochází k tomu, že peníze, které tam lijeme, tak nejdou přímo do škol, ale dochází k tomu, že v podstatě vytýkají tam, kde by neměly skončit.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

To znamená kde?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Jsou to různé, můžu uvést příklady, například předražená státní maturita. 1,5 miliardy státní maturita, která nefunguje. Jeden rok stál 350 milionů v začátku, pak se to postupně snižovalo, dnes se pohybuje někde kolem 200 milionů korun. Já se ptám, jak je možné, že na Slovensku ten jeden rok stojí 10 milionů. Takže to je jedna z věcí, protože to outsourcuje.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Takže peníze. Znamená to i získání víc peněz pro resort, což předpokládám, že asi je sen každého ministra, nicméně, kde ty peníze vzít?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

V první chvíli ale musíme nejprve zalepit ty díry, protože když do toho děravého kbelíku budeme lít více peněz, tak stejně více peněz vyteče. To znamená, finanční prostředky, které do toho školství jdou, tak musí jít správným směrem, to znamená do škol.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobře a kromě státních maturit, což je asi věc, ke kterém se ještě dostaneme, co jsou tady další díry, které třeba nejsou tak vidět?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Kromě státních maturit jsou to různá rozhodnutí, studie, nepotřebné analytické podklady, které nikdy nikdo nepoužil. Když přijdete na ministerstvo, tak to na vás vypadne ze všech skříní a je to třeba 90 milionů na přípravu vysokoškolské reformy, která se nikdy neuvedla v  platnost. Můžeme si vzít ale i projekty z Evropské unie. Vemte si, že nám tam leží 5 miliard nevyčerpaných prostředků, a to připouští i ministerstvo školství a já si dovedu představit, že těchto 5 miliard půjde na rekonstrukci rozšíření kapacit třeba škol a školek.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Další otázka. Doufám, že bude stejně praktická nebo stejně konkrétní, Miroslav Vrána: "Jak byste coby stínový ministr školství řešil problematiku financování regionálního školství? Máte konkrétní plán? Souhlasíte s navrhovanou koncepcí ministerstva školství, mládeže a  tělovýchovy?" Je konkrétní?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Nesouhlasím s tou koncepcí. My dokonce jsme byli proti té koncepci v Senátu, probírali jsme tam i tu petici, kterou jsme iniciovali například i v mém senátním obvodu, kterou podepsalo 75 tisíc lidí. V jednoduchosti ta původní koncepce v podstatě rušila 75 % škol, zapomínala na ty malé venkovské školy. Teď ta poslední koncepce je zase z té levé strany posouvaná na tu pravou, takže poškodí velké školy, poškodí kraje. Já dnes jsem měl telefonát s jednou krajskou radní, která byla na jednání na ministerstvu školství a zásadně se jí nelíbí několik věcí. Zájmové školství v  podstatě bude hozeno přes palubu, platy nepedagogů, které jsou dneska dramaticky nízké, tak budou ještě dále podfinancovány, bude to přehazován na zřizovatele, takže tato koncepce, která je, podle mého názoru bude nefunkční, ale já si myslím.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Tak, pojďte dát recept jak na to?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ano, já si myslím, že ten systém, který je dnes, to znamená financování za počet žáků, takzvaně na hlavu, tak ten je zastaralý. Je nutné hovořit o novém systému. Musíme rozdělit financování jinak pro mateřské školy, jinak pro základní, jinak pro střední. Není možné to mít v  jednom balíku.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

To znamená, ty školy by pak dostávaly peníze na co, když ne na žáka.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ještě jednou prosím.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Pardon, ty školy by pak dostávaly peníze na co, když ne na žáka?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Mně se třeba líbí jeden z těch návrhů, který tam je v tom konceptu, tak se mi líbí ten oborový normativ. Já bych si dovedl představit, že by taky konečně někdo u nás řekl strategii, jaké obory budeme podporovat, protože ve středním školství nemáme celou řadu oborů, nemáme například kominíky, ale podporujeme vlastně všechny obory šmahem, takže já bych byl pro to, abysme si řekli, jaké obory jsou klíčové, ty stát podpoří více, pak si každý kraj musí říct, že: "Ano, nám ale kromě těchto oborů chybí ještě například více kominík" a podpoří si z krajských peněz kominíka a musí do toho odborného učňovského školství vstoupit i firmy, které musí podpořit finančně například systém duální, který je v Rakousku nebo v Německu, ale nechtěl bych ho aplikovat celý, tak jak je tam, ale jenom jeho poměrnou část a potom samozřejmě praxe, to všechno je v možném jednání i s Hospodářskou komorou.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Budete pak ale narážet na to, že když budete chtít mít hodně škol pro kominíky, protože jsou potřeba kominíci a  nikdo ale kominíkem nechce být, že budeme mít spoustu škol, kde budou dva kominíci nebo dva učni kominičtí a potom budou naprosto natřískaná gymnázia, které navíc nebudou dostávat peníze, protože vy si usmyslíte, že není potřeba mít tyto studenty.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

To je problém druhým. Ačkoliv dnes víme, že každý, kdo se vyučí v řemeslu, tak v podstatě se uplatní, dokonce má větší plat, než když vystuduje obchodní akademii a stane se asistentkou manažera nebo manažerem, ale rodiče dnes, když to shrnu v jedné větě, tak hovoří: "Přeci nejsou tak hloupý, aby ses šel vyučit." A já si myslím, že to je ten celospolečenský pohled. My se musíme podívat na to, že dnes ten obor není oborem o špinavých montérkách, špinavých rukou, že je někde jinde, například o vámi zmiňovaném kominíkovi stačila jedna reportáž v jedné nejmenované televizi, kde bylo řečeno, kolik má za revizi komínů a například ve Středočeském kraji se naplnily rázem 3 třídy, takže to je jedna z možných cest.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

No, /nesrozumitelné/ stačilo povinné, povinné jaksi revize komínů, které zavedl stát, což nevím, jestli je úplně ten správný moment, ale dobrá.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

To s tím samozřejmě je spojené, ale já si myslím, že ta cesta je ještě někde jinde. My bysme se neměli trápit s  maturitou učňovských oborů, ale měli bysme zavést mistrovskou zkoušku, která by fungovala tak, že nejprve po vyučení půjdete na 2, na 3 roky do praxe, pak si můžete složit mistrovskou zkoušku, která bude minimálně na úrovni maturity. Tím si myslím, že zvedneme i prestiž učňovských oborů.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Web a další otázka, Jan V.: "Petr Fiala představil 10 kroků ke kvalitnímu školství. Co proti tomu máte, když je to kvalitní materiál. Jestli do pořádně nezdůvodníte, tak soc.dem. nevolím." Tak pozor, tady jde o jednoho voliče, jestli to nebude pořádně, přijdete o  hlas.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Velmi vážná otázka. Co se týká těch 10 bodů, tak spíš je to takový ten marketingový tah pana ministra, protože v těch 10 bodech samozřejmě nemohl vysvětlit celé školství. Ono ani tak nelze nějak kritizovat ten každý konkrétní bod, protože s tím musíme souhlasit. Ano, potřebujeme platy pro učitele, potřebujeme peníze na pomůcky, potřebujeme kvalitní výuku, ale mně tam vadí například to, že to rozdělil na 2x5, to znamená 5 bodů se týkalo předškolního vzdělávání, základního školství, středního školství, vůbec v podstatě se nezmiňoval o nějakém dalším vzdělávání a 5 bodů se týkalo vysokých škol. Rozumím tomu, že to je velmi důležité pro pana Fialu, protože pan ministr je z akademické sféry, je to určitě důležité i pro Českou republiku, ale já jsem opačného názoru. My musíme začít u předškolního vzdělávání a od základních škol, to je klíčové.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobře, ale pokud proti tomu materiálu v  zásadě nic nemáte, pokud mu vytýkáte pouze formu, pokud jsem to tak dobře pochopil.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Nezaměřenost, správné nezacílení.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Tak, proč nezačnete s ním spolupracovat, protože koneckonců mělo by jít o školství vám oběma.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak to určitě. Druhý problém, který tam vidím, tak je to poměrně nekonkrétní, ale máte pravdu, že problém České republiky je, že školství jde tu jednou doleva, tu jednou doprava a musíme se dohodnout, já jsem i panu, ve vašem pořadu, v Otázkách Václava Moravce a poté ještě několikrát panu ministrovi navrhl: "Pojďme se domluvit na pěti až sedmi klíčových základních bodech, které prostě, kterým bude směrovat školství, ať je tam ministr z levice nebo z pravice." Pevně věřím, že pan ministr Fiala vyslyší tuto výzvu a že společně budeme připravovat například tu strategii 2020, protože nedovedu si představit, že nebudeme mluvit do strategie 2020, když vlastně v  podstatě řada těch rozhodnutí bude naplňována až v dalším volebním období.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Takže v  zásadě ale proti tomu desateru nic moc nemáte a můžete mu pomoci v tom naplňovat.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Kromě těch dvou připomínek, že je nekonkrétní a že větší váhu dává vysokým školám než ostatním.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Ano, formu víc než obsah, dobrá.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak k těm bodům, víceméně já jsem ty body nekritizoval jako takové, kritizoval jsem tu oblast celou, to znamená ten postoj.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Tak uvidíme, jestli jste, ve volbách, jestli jste přišel o hlas Jana V., nebo ne. Adam: "Z jakého důvodu se platí ze státního rozpočtu soukromé školy? Není to plýtvání daní? Když soukromá škola, tak se vším všudy. Ubylo by předimenzovanosti škol s  pochybnými výsledky. Neznám případ, že by nebyl přiznán titul studentovi ze soukromé školy." Tak tady je asi několik škol najednou, protože ten titul pravděpodobně tam divák myslí vysoké školství. Nicméně obecně, když třeba začneme u základního školství soukromého. Má stát se normativně podílet, tuším, že to je 60 % na žáka do soukromé školy, má se podílet stát?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ono dokonce pak to jde až na 90 %, 95.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Pokud splní určité podmínky, ano, ano.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ano. Já si osobně myslím, je to v každé sféře, pokud chce někdo podnikat, tak samozřejmě by to nemělo být v takové výši podporováno státem, ale dovedu si představit tu debatu o nějakém snížení toho, toho normativu na žáka, nicméně.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

To znamená, že soukromé školy například základní, by měly mít nižší ten normativ, co mají dnes a budou ho za vás mít?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

No, tak já si myslím, že určitě bych zpřísnil aspoň ty kritéria, které se týkají toho navýšení až téměř na těch 100 %, ale zase na druhou stranu musím se přiznat, že pokud chceme jít tou cestou, jakou představily poslankyně z KSČM, úplně v podstatě sebrat peníze soukromým školám, tak tady je nutná dlouhodobá debata. Já bych začal úplně z té obecné roviny. Například i finský systém je založený na tom, a sociální demokracie také podporuje tento směr, že široká síť veřejných škol, dostupná široká síť a  soukromé školy jako doplněk, pak tomu rozumím, ale není možné optimalizovat střední školy tak, že optimalizují kraje a pak, jakmile zruší nějakou školu v  konkrétním městě, tak tam vznikne soukromá.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

No, ale kde, právě kde není nabídka, tak tam vzniká poptávka a pokud tam není jaksi veřejná nebo státní škola, tak tam vznikne soukromá škola.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ano, proto, pokud chceme optimalizaci, tak musíme optimalizovat celý ten segment středních škol, to znamená, včetně i  soukromých škol jako takových. Dnes už ta dohoda je s ministerstvem, že ministerstvo nepovoluje a drží to teď asi poslední dva roky, nepovoluje bez rozhodnutí kraje soukromou školu v jejich regionu.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Přesto ten normativ si myslíte, že je vysoký a pro soukromé školy by se měl snižovat? Já použiju argument, který jsem četl v Učitelských novinách, určitě chodíte k zubaři, předpokládám, taky nechodíte ke státnímu zubaři, platíte si své zdravotní pojištění, tak jako my platíme daně a dáváme děti do škol, proč já bych nemohl mít možnost dávat dítě do soukromé školy a mít za tu menší službu od státu, když si platím ty daně?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

To určitě, a proto hovořím o tom, že tam je nutná debata o výši toho normativu na žáka a na druhou stranu, vemte si, že dostanete normativ a budete mít veřejnou školu a budete mít vedle soukromou školu, která dostane tentýž normativ a ještě vybírá školné.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Ale na druhou stranu platím stejné daně, to znamená, že pokud se rozhodnu pro tu soukromou školu, jako jsem se rozhodl pro jakéhokoliv jiného zubaře nebo lékaře, taky mi nikdo neříká, jsou státní lékaři a jsou lékaři, kteří jsou /nesrozumitelné/.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Znovu se vrátím k tomu příkladu toho Finska, kde gró těch veřejných prostředků právě jde do veřejných škol a vy máte možnost si vždy vybrat dostupnou veřejnou školu, která má minimálně srovnatelnou úroveň s tou školou soukromou. Mimochodem ve Finsku téměř neexistuje soukromý sektor ve školství.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobrá, ale pak se můžeme podívat do jiných států, kde to naprosto funguje a ty soukromé školy jsou funkční, Velká Británie a tak dále.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ano, ale já osobně si myslím, že pak se dostaneme do situace, kdy se nám ty sociální nůžky stále otvírají, protože soukromou školu si může dovolit jenom někdo. Podívejte se na vysoké školy v  zahraničí, v Anglii, v Rakousku, podívejte se na demonstrace studentů. I dnes v  České republice třeba vysoké školství, veřejné vysoké školství není úplně zadarmo, protože stojí v rozsahu od 3 do 10 tisíc, ty náklady na jeden měsíc a  už dnes si to rodiče nemůžou dovolit v některých, některých rodinách, takže tady já si osobně myslím a my budeme podporovat rozšíření sítě veřejných škol jako takových, podpora veřejných škol a soukromé školy jako fungující doplněk.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Pojďme k  těm vysokým školám, divák se tam také na to ptal, podpoříme to další otázkou. Facebook, politolog: "Dobrý den, opravdu si nemyslíte, že by bylo ku prospěchu uzákonit nějakou malou platbu za semestr 2 až 3 tisíce korun, aby si studenti vážili svého vzdělání? Platba by mohla být směrována ke studentům s nejlepšími výsledky, čili taková motivační platba. Děkuji."

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Nemyslím, protože doposud mě nikdo nepřesvědčil z těch podporovatelů školného, že to něco změní. Oni jsou takové dva argumenty, včera jste tady měli hosta, pana docenta Münicha, s ním jsem byl v jedné debatě a já jsem se ptal: "A opravdu si myslíte, že školné zlepší úroveň českých škol?" A on mi odpověděl: "Nedokážu říct, jestli zlepší, nebo ne, přesto by se mělo zavést." Pokud nebudou mít analýzu, že to něco zlepší, tak já nebudu pro podporu školného, dokonce sociální demokracie si nechala udělat vlastní studii, která popisuje a je to nezávislých odborníků i Karlovy univerzity, která popisuje, že zavedení školného či zápisného by bylo ještě dramatičtější než v zahraničí. Jsou dva argumenty na tu podporu, jeden z nich je, že se zlepší úroveň školství. Já se ptám, máme soukromé vysoké školy a veřejné vysoké školy. Jsou opravdu všechny soukromé vysoké školy lepší než veřejné? Já si myslím, že ne, takže tady ten argument toho školného trochu pokulhává. A druhý problém, který je, já si osobně myslím, že současná pravicová vláda, pokud by bylo zavedené školné, tak ho chce zavádět pro to, aby o tu částku snížila peníze, které bude posílat na vysoké školy. Ten druhý argument je, že student se bude více připravovat, více se učit, bude to motivační. Tady si také nejsem jist, že je to pravda, protože řada psychologů naopak hovoří o tom, že dítě z chudší rodiny bude pod obrovským tlakem a dostane se do takového stresu, že řadu zkoušek neudělá jenom proto, že ví, že když zkoušku neudělá, nezůstane na škole a rodina v uvozovkách vyhodila peníze z okna ven, takže ani ten argument tady není a synek z bohaté rodiny může studovat dál, protože mu celkem bude jedno, kolik bude let studovat, protože mu to rodiče zaplatí.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Měl jste možnost studovat někde v zahraničí na nějaké vysoké škole?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

V zahraničí jsem nestudoval na vysoké škole.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Že byste měl třeba možnost srovnat, jak vypadá ta atmosféra na škole, kde ti lidé si to platí, vědí, že si to zaplatí a za ty peníze chtějí něco dostat.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Měl jsem možnost to srovnat na soukromých školách českých a veřejných školách českých, ale musím říci, že když se podíváme do českých poměrů a musíme se podívat na české platy, na české poměry, tak si myslím, že opět zase zavedení školného na veřejných vysokých školách by bylo opravdu tak otevření té sítě, že my chceme a náš program i tak se jmenuje, kde to máme zahrnuto Kvalitní vzdělání dostupné všem a v tu chvíli bysme tento program nemohli plnit, takže sociální demokracie, pokud by bylo zavedeno školné, tak by ho, první krok, který by byl, jak byla taky ta otázka, tak bysme to školné zrušili.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Kolik potřebuje Česká republika kulturologů, antropologů, každý rok chrlí minimálně jeden ročník těchhle těch lidí, kteří, a vy to určitě víte, objevuje se to v médiích, nemají pak uplatnění. Není to trošku tím, že ve chvíli, kdybych já stál před otázkou, 2, 3, dobře je málo, ale, řekněme, 30 tisíc za semestr nebo za celý rok zaplatím za to, abych byl kulturologem, to znamená,  s člověkem nebo člověk, který bude velmi těžko shánět práci, anebo vezmu ty peníze a půjdu někam na techniku nebo koneckonců na ekonomii a budu studovat něco, co mně přinese, že nakonec ty peníze vydělám zpátky.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ale toto, pane redaktore, zase je trošku jiná záležitost, která stejně neřeší to školné jako takové. To znamená případ.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Ne, to řeší motivaci, a to je mimo jiné to, co přesně říká náš divák. Uzákonit nějakou určitou malou platbu, aby ti lidé si uvědomili, že to není úplně zadarmo, že není jedno: "Tak budu tady, nechci jít pracovat někam, chci si ještě studovat, tak zkusím antropologii."

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Já si to nemyslím, protože my to můžeme dělat úplně jiným způsobem, podporovat ty školy, které potřebujeme, ty obory, které potřebujeme, podporovat více. A co se týká vámi zmiňované třeba kulturologie nebo jiných oborů, tak my se neučíme jenom na obor, ale také pro to, abysme byli připraveni vůbec na život jako takový, takže tam je ta věčná debata. Já jsem četl celostránkovou debatu mezi rektorem ČVUT a rektorem Karlovy univerzity, jestli je lepší mít humanitní zaměření, anebo jestli je lepší mít technické zaměření. Tady bych si nebyl tak jist, že bych protlačoval jenom ty technické obory na úkor humanitních, protože máme celou řadu manažerů v technických oborech, které právě, kteří právě vystudovali humanitní směr jako takový.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Ještě jenom jeden, vy jste tam mluvil emotivně o tom synku z bohaté rodiny a o tom chudém studentovi, který, který nedosáhne na vzdělání, v Británii například nebo koneckonců i Švédsko, ty to přesně řeší tak, že ty peníze, které stát do nich investuje, musí vracet, ale pouze v případě, dosáhnou-li nějakého platu a mají na to vlastně splácet.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ano, ale podívejte se také třeba do Spojených států, kde dnes jsme se dozvěděli, kolik rodin je enormně zadluženo právě proto, že tam se platí vysoké školné na vysokých školách.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobře, ale v Británii například je tam hranice, ve chvíli, kdy nedosáhnu na ten limit, který je poměrně vysoký nebo je to, řekněme, nějaká klasická střední třída, 21 tisíc liber, tuším, že to je ročně, pak teprve začnu splácet po určitých částkách a koneckonců i Švédsko to má.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Já odpovím otázkou.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

A já vám jí nezodpovím.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Proč tedy je tam tolik, proč je tam tolik demonstrací právě ve Velké Británii, když to školné je tak skvělé.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobře. A proč ty vysoké školy jsou asi o 5 úrovní výš než naše univerzity a proč v těch žebříčcích my jsme někde úplně dole a ty britské univerzity jsou někde úplně nahoře.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

To bych až tak netvrdil, protože.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Je to tak.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Karlova univerzita a ČVUT se posouvá mezi ty přední univerzity, které jsou.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

No, ale z jakého čísla.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Nicméně vemte si, jakou mají historii, jak dlouhodobě fungují, jaké kapacity tam učí. Takže určitě naše cesta tam je kupředu, nicméně.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Kapacita, peníze, jak má ta univerzita možnost zaplatit a jaké české univerzity platí peníze svým učitelům.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Já si myslím, že jsme někde jinde, protože, když se podíváme, kolik finančních prostředků jde a šlo za vlády teď ODS do vysokých škol jako takových, tak za tyhle ty peníze ani v Anglii, ani třeba ve Spojených státech by nikdo manažerem nebo vysokoškolákem nebyl. Na druhou stranu si musíme říct, co chceme, jestli budeme podporovat vysoké školy nebo školství jako takové z veřejných prostředků, anebo ne. Já si myslím, že ano, a že je to správná cesta.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

J. na webu: "Dobrý večer, často se mluví o  tom, že máme moc studentů na vysokých školách. Proč se ale nezmiňuje, kolik studentů skutečně dostuduje?"

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak i ty údaje samozřejmě jsou. Ukazují se i některé konkrétní školy, kde dostuduje téměř 100 % studentů, kteří tam nastoupí, mluví se o kvalitě té školy.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Ano, tak to jsou, to jsou žebříčky /nesrozumitelné/.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Dokonce se mluví o tom, že to nějaká.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Pak jsou školy, kde je poměrně, poměrně velká úmrtnost, ano.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak, určitě. Jedná se také o to, jestli je to náročností školy, anebo náročností i toho oboru samotného samozřejmě. Na druhou stranu máte pravdu i v tom, když vystudujete takovýto obor, na ČVUT na MATFYZ, tak samozřejmě to uplatnění je daleko lepší, ale to rozhodnutí musí být na tom studentovi, jestli si vyberu takový směr nebo takový. Co se týká těch počtů studentů, kolik vystudovalo nebo nevystudovalo. Tam si myslím, že je nutné se podívat na ten akreditační systém a co se týká těch akreditací, tak my máme opravdu velké množství vysokých škol na takhle malou republiku, máme přes 70 vysokých škol jako takových. Je to přebujelé a  dnes se hledá cesta, jak se podívat na to, jak zkvalitnit ten systém jako takový.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Takže máme příliš mnoho vysokoškoláků v tuto chvíli?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ano, nemáme příliš mnoho vysokoškoláků, máme příliš mnoho vysokých škol teď. Ta křivka ve srovnání s Evropou, my ji teď doháníme, protože v minulosti jsme měli méně vysokoškoláků, takže teď se to dohání, dokonce když jsem měl materiál z Evropské unie a cíle, tak i vláda si dávala cíl ještě zvýšit počet vysokoškoláků. Ono je to na jednu stranu i logické, protože dnes obory, kde dříve stačil maturant, tak dnes chtějí už vysokou školu jako takovou, přesto si myslím ale, že je nutné se podívat na ten vysoký, enormní počet vysokých škol v České republice.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Každopádně za vaší vlády další vysoké školy vznikat nebudou.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

To záleží, jak budou kvalitní ty návrhy.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Tak my si dáme první telefonický dotaz. Dobrý večer. Jste ve studiu, můžete se ptát.

divačka

--------------------

Dobrý večer.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobrý večer.

divačka

--------------------

Tady Radka Soukupová.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Ano, můžete se ptát.

divačka

--------------------

Já bych se chtěla zeptat pana Chládka, co si myslí o návrhu na rušení vyšších odborných škol, které vzdělávají své absolventy ve spolupráci se zaměstnavateli, ale o nichž si mnozí myslí, že se jedná o zbytný segment českého školství.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Děkujeme za otázku.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Musím se přiznat, že ze začátku, když jsem se touto problematikou vyšších odborných škol, takzvaných VOŠ, zabýval, tak také jsem si myslel, že když dojde k transformaci těchto vyšších odborných škol do bakalářského stupně, anebo ten zbytek, že se posune na úroveň středního školství, že to bude řešení. Ale poté, když jsem viděl čísla, že drtivá většina absolventů vyšších odborných škol najde uplatnění v praxi, najde uplatnění v tom konkrétním oboru, který vystudoval, tak jsem změnil názor. Dnes se přikláním k  tomu, že bysme měli ten systém podpořit, že bysme měli naopak hovořit o tom, že to patří do terciárního vzdělávání, to znamená, že to patří k těm vysokým školám, mimochodem ty žebříčky ze zahraničí počítají i školy takového typu, jako je VOŠ, právě k vysokým školám jako takovým. Ukáži to na příkladu zdravotních sester. Nemyslím si, že je správná cesta, tak jak to navrhoval a doufám, že již nebude navrhovat pan ministr zdravotnictví, že každá sestra bude muset mít bakaláře. Informace z terénu a z praxe je, že dnes diplomované specialistky zdravotní sestry jsou velmi žádané a že by byla škoda tento obor, který se zaběhl a již po mnoho let funguje v České republice, aby se rušil. Takže já jsem zastáncem toho, aby ten systém zůstal zachován v této podobě, jak je.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Web, Miroslav z  Ostravy: "Zdravím, pane doktore, nemyslíte si, že je načase trochu zvednout laťku náročnosti jak u středoškolských oborů, tak o oborů vysokoškolských zabránit tomu, aby se z toho stala běžná věc, na kterou má nárok každý bez ohledu na to, jaké jsou jeho schopnosti?"

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak určitě, ale opět musíme začít od předškolního vzdělávání, kde to podle mého názoru vše začíná, poté musíme jít k základním školám. Já jsem například navštívil před 14 dny Třeboň a kromě gymnázia, odborných škol jsem navštívil i základní školu a paní ředitelka mi říká: "Podívejte se, tady máme první stupeň," plno dětí, všechno to perfektně fungovalo. Pak jsme šli na druhý stupeň a říkala: "My to budeme muset zavřít, protože máme víceleté gymnázium v Třeboni a 12 dětí z každého ročníku jde na to víceleté gymnázium." A logicky, když už takovéto množství odchází potom třeba na gymnázia, na střední školy, nemůžete udržet tu laťku tak vysoko jako v minulosti. Jedna z cest je právě změna financování regionálního školství, kdy ředitel nebude tlačen do toho, aby nabíral co největší počet studentů a bude se zaměřovat i na tu kvalitu. Musíme se podívat také na počty žáků ve třídě. Například strop ve Finsku je 24 dětí ve třídě, u nás je běžná praxe, že máme školy, kde je přes 30 dětí, a když někoho z nich nepřijmete, tak to máte ale jednoho francouzštináře nebo jednoho angličtináře, takže první krok, změna financování jako takového a krok číslo dva, musíme si říct, jestli každý musí mít v České republice maturitu a já s oblibou, když se ptám, tak všichni odpoví: "Nemusí." Bohužel ten systém je nastavený tak, že musí. Když budete chtít být kominíkem a chcete v tom podnikat, tak jedna ze tří hlavních podmínek pro získání koncesní listiny, je maturita. Když budete chtít dělat mistra kuchaře, chtějí po vás maturitu. A takhle bych mohl pokračovat. To znamená, musíme změnit ten systém.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

To jsou ale, to je nastaveno právě jaksi z ministerstva, tak to někdo nastavil.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak, musíme změnit ten systém, nejen z  ministerstva školství, ale celkově v těch zákonech, takže musíme změnit u tu legislativu. Zaveďme ty mistrovské zkoušky a dostaneme se i na úroveň, kdy hovoříme o tom, ano, kuchař musí umět dobře vařit, musí znát třeba, když bude podnikat, základy účetnictví, ale už třeba nemusí být na úrovni gymnázia v  českém jazyce a literatuře.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Tak pojďme ještě k té náročnosti, ten váš příklad z Třeboně. Co to znamená, čeho byste chtěl dosáhnout, že byste zrušil tam to gymnázium víceleté nebo že byste zavedl tak, že smí přijmout jenom 20 dětí a ty ostatní musí povinně zůstat na základní škole nebo jak byste /nesrozumitelné/.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Já bych byl pro, abysme šli tím finským systémem, který je skvělý právě proto, že se zaměřuje na podporu základního školství a předškolního vzdělávání.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Já vám nechci do toho skákat, říkáte neustále Finsko, Finsko, ale Finsko je někde úplně jinde, my jsme někde úplně jinde, my máme úplně jiné výchozí podmínky, než mají ve Finsku a já bych si přál, aby tomu bylo, ale bojím se, bojím se, že za 2 roky vaší vlády nebo pokud se dostanete do vlády, že za 2, za 4 roky nebudeme jako ve Finsku. To znamená, co uděláte v Třeboni?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Já záměrně ukazuji příklad Finska, protože Finsko.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobře, ale pojďme se podívat do Třeboně, Třeboň je blíž než Finsko.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak a řeknu vám proč, protože před několika lety bylo Finsko v podobné situaci jako Česká republika.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Před kolika lety?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Takže před nějakými 10, 15 lety si řekli, jak budou postupovat, kam se budou posouvat a posunuli se právě proto, a proto o tom hovořím teď, že podpořili základní školy. Ve Finsku, když půjdete do jakékoliv základní školy, tak rozdíl v úrovni bude minimální. Všude je vysoký standard. V  České republice bohužel není stejná základní škola v Ostravě, v Praze, v Třeboni nebo u nás třeba v Čisté, takže my musíme srovnat.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Co to znamená, to znamená jednotné osnovy nebo jak byste tohohle chtěl dosáhnout?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Jednotné osnovy ne, ale já si myslím, že musíme u rámcových vzdělávacích programů zavést standardy, zavést výstupy z jednotlivých ročníků.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

5., 9. třída?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Nejenom v  5., 9. třídě, výstupy z jednotlivých ročníků, abysme viděli a mohli srovnávat.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Pravidelné zkoušky?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Žádné pravidelné zkoušky ani testování, ono to mimochodem nefunguje ani v tom Finsku ani nikde jinde, když zavedli plošné testování ve Spojených státech, tak dva roky na to zjistili, že nefunguje, že v podstatě je to jenom bič na školy a ten, kdo to zavedl, tak se jezdil omlouvat po těch školách, že to vůbec zavedl.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobře, takže jak, jak uděláte, aby byla stejná úroveň střední, nebo, pardon, základní školy v  Třeboni a, řekněme, v Ostravě, v Praze, kdekoliv jinde.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Musíme začít od základů, protože kvalitní školu dělá kvalitní učitel, kvalitní vybavení a  kvalitní výuka. Musíme začít u pedagogických fakult, podívat se, jak připravují učitele pedagogické fakulty. Musíme se podívat na vybavení škol. Když se nebude učit přírodopis na 40 let opelíchaném ptákovi a ty peníze nepůjdou do předražené státní maturity, ale právě na pomůcky, tak si myslím, že se zlepší i celkově úroveň škol jako takových. Dále zavedeme standardy, takže budou vědět učitelé, co musí být výstupem v tom konkrétním ročník, a když to.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

To znamená nějaké ročníkové osnovy koneckonců nějakým způsobem.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Místo, ony to nejsou osnovy, protože osnovy si pak lidé představují trochu jinak, ale rámcové vzdělávací programy i  dnes hovoří o tom, jaké by měly být výstupy, ale ukázalo se v praxi, že je nutné to zpřesnit. Já bych to zpřesnil nejenom u těch hlavních vzdělávacích předmětů, ale i u těch ostatních. To si myslím, že učitelům pomůže. Pak si také myslím, že Česká školní inspekce, posílil bych roli České školní inspekce směrem do metodické pomoci a podpory, ne kontroly, ale metodické podpory. Mimochodem, a to je naposledy dnes, doufám, kdy budu mluvit o Finsku, ve Finsku třeba není inspekce jako taková.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Já vám nevěřím, určitě ještě zmíníte.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Protože tam je obrovská důvěra ve školy a  obrovská důvěra v učitele, ale museli si je lety vybudovat a tohle to my musíme nastartovat v České republice a pokud to nenastartujeme nějakou debatou, seriózní debatou, tak budeme za 5 let tady opět sedět a budeme brečet nad rozlitým mlíkem, že opravdu naše školy v těch zjištění PISY jsme opravdu podprůměrní, ale nikdo se nezabývá tím, že podle mého názoru není tak důležité, že propadáme v matematické gramotnosti, gramotnosti čtenářské, to je také důležité, ale ne tak, že jsme propadli naprosto ve všech parametrech, ale ve všech zprávách, které ukazují klima na školách, a tady se tím vůbec nikdo nezabývá. Klima na českých školách je v propadu, a to si myslím, že je taky jeden z hlavních argumentů, proč se nám nedaří ten systém posunout do nějaké kvality.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

To je ale reforma ne na 15, ne na 20, ale na mnohem delší dobu, pokud /nesrozumitelné/.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Já si myslím, že může být méně, ale je nutná ta domluva, to znamená napříč politickým spektrem se musíme domluvit, že do toho půjdeme, že uděláme seriózní debatu napříč politickým spektrem, napříč odbornými skupinami a že opravdu nastavíme takový program, který se nebude měnit co ministr, co vláda nebo dokonce v minulém případě podle toho, jak ministr se vyspal.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Asi bychom byli oba nadšení nebo já bych byl minimálně nadšený, kdyby tomu tak bylo, ale můžu vám říct, uvést spoustu příkladů, viz důchodová reforma, a tak dále, kde se pokoušeli o debaty, pokoušeli se o kompromis, nic z toho nikdy nebylo.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Nesmíme se bát ale do toho jít a musíme se konečně dohodnout a říct: "Ano, nebojíme se podívat i za hranice, jak to funguje." Mimochodem.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Třeba do Finska.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak například, ale i do Rakouska, do Německa, řada těch příkladů, které fungují a  dáváme za vzor, fungovala v České republice, od kterých my jsme odstoupili, takže já říkám, pojďme návrat ke Komenskému, pojďme návrat nazpátek, pojďme udělat tu školu trochu přátelštější, otevřenější, dělejme místo plošných testů reprezentativní vzorek, protože to bohatě stačí a nebude to zbytečně stresovat školy pod obrovským tlakem, pojďme zjistit, jak na tom školy jsou a podle toho to můžeme posouvat.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

A pojďme se podívat i za hranice další otázky, facebook, Kevin: "Kolik je u nás prestižních škol plzeňského typu a jak míníte dál podporovat jejich absolventy?" Říká asi jízlivě trošku náš divák.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak, nedokáži odhadnout, kolik je škol prestižního typu plzeňské, školy jako takové, ani si to nedovolím hodnotit, ale řeknu zase jednu věc. Akreditační systém musí zabránit tomu, aby vznikaly nekvalitní vysoké školy a pokud se zjistí, že ta škola se zhoršila, tak jim ta akreditace musí být odejmuta.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Když jsme u těch plzeňských práv, což je jasně řečeno tam v té otázce, jak k tomu mohlo vůbec dojít? Jak mohlo k takové škole, což není jenom nekvalitní škola, podle těch výstupů, co jsme oba četli, ta škola je mnohem dál než za hranicí nekvalitní školy, to byl prostě propracovaný systém. Jak k tomu vůbec mohlo dojít?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Vemte si tu debatu, kterou já jsem měl i s panem ministrem Dobešem, protože pan ministr udělal podle mého názoru nestandardní krok, že nerespektoval doporučení akreditační komise, dostal do problematické situace studenty, ale já bych chtěl říci, že si nemyslím, že celá plzeňská univerzita je špatná. Neposuzoval bych to podle konkrétních příkladů.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

To nikdo netvrdí, bavíme se o té, konkrétně o těch právech.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

A bohužel to veřejné mínění je a já si myslím, že.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

No, jedna součást té univerzity bohužel byla takto, takto postižená.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Jedna fakulta, ale měli jsme tam i  místopředsedu vlády, který tam dělal děkana a já předpokládám, že když tam nastoupí děkan, který to chce zlepšit, tak je, udělá si plán na několik, na 2, na 3, na 4 roky a tím to zlepší. To není přece problém těch studentů, ale bohužel ten systém se do toho dostal tím, že někdo dával někomu diplom, aniž by si ho zasloužil, to znamená, za nestandardní délku studia, za práce, za které by ani nikde jinde nedostal seminární práci, ale zas tam chybí ten kontrolní mechanismus a ten kontrolní mechanismus to musí odhalit. Bohužel tady kontrolní mechanismus varoval již více jak 2 roky, protože předsedkyně akreditační komise toto sdělila na půdě Senátu, že více jak 2 roky na to upozorňovala a  ministerstvo nečinilo.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Takže tam spíš byl nějaký zájem.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

To já nedokáži posoudit.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Neměli, nebyly ty signály třeba dlouhodobější než jenom ty 2 roky? Vy jste koneckonců bývalý učitel, musel jste slyšet, že plzeňská práva nebylo úplně standardní třeba v některé přijímací pohovory tam.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak to se mluví o kdejaké škole v různých intencích. Já si myslím, že musíme mít ty argumenty.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Podíváte se na ně, až budete ministrem?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Co se týká, nejenom, já nebudu konkretizovat jednu školu, že se zaměřím na Plzeň, myslím si, že by to bylo nesprávné, ale daleko lepší je opět zlepšit systém akreditací. Dnes v návrhu je, že vznikne místo akreditační komise jako takové, tak vznikne profesionální těleso, které to bude organizovat, které bude tu akreditaci dělat a bude garantovat státu, že ta akreditace je odpovídající. A to si myslím, že je daleko lepší než se zaměřovat z pozice ministra na jednu konkrétní školu.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Web, Jana: "Čím to, že v 90. letech děti, tehdy absolventi socialistického školství, měly lepší výsledky v mezinárodním srovnávání než ty dnešní? Myslíte, že absolventi středních škol a vysokých škol mají dnes daleko nižší úroveň vzdělání než studenti před 30 lety?"

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak my jsme hovořili o těch výsledcích, že ten propad opravdu je markantní, ale když se podíváme na poslední průzkum, česká společnost, si myslím, to ještě zcela nevnímá, protože podle posledních čísel, asi 60 % obyvatel si myslí, že naše školství je na tom dobře, že se drží poměrně slušně, že není nutné to měnit a 20 dalších %, že je průměrné. Jenom 20 % hovořilo o tom, že je nutné s tím něco udělat. Co se týká těch propadů, tak nemyslím si, že to je rámcovými vzdělávacími programy, tak jak se hovořilo v minulosti, protože ty děti, kteří byli, které byly testované, tak ještě neprošly rámcovými vzdělávacími programy, ale myslím si, že to je celkově tím klimatem a atmosférou na českých školách, kde se zhoršila pozice učitele. Dneska, když se podíváte na jednotlivé žebříčky, tak všude vám mezi pěti prestižními pozicemi se objevuje učitel na vysoké, na střední, na základní škole, ale společnost se chová úplně jinak. Platy jsou nedůstojné, ale co je ještě horší, podle mého názoru je i nedůstojný postoj k  pozici učitele, protože se většinou říká: "No, tak co on vám bude vykládat," nepodpoří ani rozhodnutí učitele u svých dětí, naopak řeknou: "Pravdu určitě má dítě," a v této atmosféře se učiteli velmi špatně pracuje.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

No, a čím to je, čím to je, že ta společnost nebo ti rodiče, o kterých vy hovoříte, přistupují takto apriori k těm učitelům?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak jedna z těch věcí.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

A jak to změnit, pardon.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Jedna z těch věcí je ten podprůměrný plat. Druhá z těch věcí jako takových je, že v podstatě paušalizujeme. Když se podíváte dnes na některé seriály, které jsou o školách, tak tam v lepším případě z učitele udělají idiota v tom konkrétním seriálu a od toho se to odvíjí. A já si myslím, že tady je opravdu dlouhá cesta. Až si začneme uvědomovat, že opravdu vzdělávání je klíčové pro naši budoucnost, nebudeme jenom mluvit, že to je důležité pro tu konkurenceschopnost země, ale že je důležité i pro konkrétního člověka a uvědomí si to všichni, tak si budeme vážit učitelů, kteří tu svou práci dělají dobře. Jenom poslední větu s dovolením. Já jsem si všiml i ze své praxe, že mnohdy řada rodin, a nerad bych nějaké ublížil, berou školu jako odkladiště. Tady máte své dítě, vy mi ho pohlídejte, pokud možno naučte, já si ho přijdu odpoledne vyzvednout a chybí ta spolupráce. Znovu se vrátím k tomu klimatu. Dnes nefunguje trojúhelník, škola - rodina - žák. A tohle to, pokud se zlepší, pokud se zlepší i ta atmosféra, tak dojde i ke zvýšení prestiže, ale je to jenom jeden z těch momentů, o kterém jsem hovořil.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Takže prestiž je vaše odpověď na otázku Jany. Nikdo se zatím nezeptal z diváků na peníze. Vy jste mluvil o tom, že je to nedůstojný plat. Kdyby vy jste se stal ministrem, byla by ta věc, kterou, kdyby, a teď já se ptám laicky, kdyby vy jste rozhodl nějakým způsobem, že od toho daného měsíce všichni učitelé dostanou dvojnásobek, je to podle vás něco, co může radiálně začít nějakou reformu?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ne, ne, peníze jsou důležité, ale není to rozhodující a klíčové. Možná by stálo za úvahu i mluvit o tom nějakém ocenění celospolečenském, já jsem rád, že v Poslanecké sněmovně, byť je to maličkost v uvozovkách, tak se navrhlo jako významný den Den učitelů a můžu vám říct, že jsem měl zavalen mail od učitelů, kteří tohle to přivítali. Možná, že kolikrát chybí i to, že řeknete tomu učiteli: "Já jsem rád, že dobře učíte mé dítě."

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobře, dobře, ale i přesto každý měsíc ten učitel dostane výplatní pásku.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Co se, samozřejmě, protože jakmile učíte a máte plat, že neuživíte rodinu, tak těžko tam můžete dlouhodobě zůstávat, když tu rodinu chcete mít, takže plat je jeden z momentů. My jsme mluvili o kariérním řádu jako takovém a ten právě musí být nastaven tak, aby byl finančně podpořen. Nezmění se to tak, že dáte nástupní plat učitelům 20 tisíc a pak tam není žádná progrese. Já si myslím, že právě ten problém je, že učitel nevidí, že když dlouhodobě zůstane v oblasti školství, tak že se mu ten plat bude navyšovat a že se dostane na aspoň průměrnou úroveň vysokoškoláka jako takového.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

To znamená co, to znamená, vyšší progrese, pro to byste byl radši než zvednout o dvojnásobek například?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Já jsem pro vyšší progresi, protože tak jak to bylo nastaveno za minulého ministra školství, tak dojde k tomu, že nám vypadne celá jedna generace učitelů, za 20 tisíc vám dnes nastoupí bez praxe do školy, jinde by třeba ani těch 20 tisíc nástupní plat nedostal, ale po několika letech, 2, 3, 4 půjde do jiné, do firmy třeba soukromé a dostane tam 30, 35, 40 tisíc. Co se týká platů učitelů, tak tam dochází k obrovskému vyhoření jako v každé profesi, kdy děláte s lidmi, takže učitel, který má nástupní plat 20 tisíc a po 10, 15 letech dostává o 900 korun navíc, tak je to spíše demotivující.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobře, tak pojďme se bavit v číslech, jak byste si to představoval? 20 nástup, po 5 letech kolik? 30?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Já bych, já se nebudu uchylovat k číslům, ale řeknu, musí tam progrese.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

No, tak to diváci by asi rádi. Já samozřejmě chápu, že jaksi kasa není bezedná, nicméně, nicméně to, že učitelé a jejich platy jsou poddimenzovány, to tady koneckonců v  tom úvodním příspěvku jsme to slyšeli také.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Určitě, nejenom pedagogů, ale i nepedagogů a musí.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Jakou byste měl představu?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Dojít k navýšení, ale konkrétní částku vám teď neřeknu, protože ta částka se odvíjí od konkrétního rozpočtu jako takového.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobrá, ale neměl vy byste jako budoucí ministr školství, který určitě chce být ministrem školství, už měl v tuto chvíli zpracován, chtěl bych, aby to bylo takhle, vezmu na to tady a tady, budu potřebovat tolik a tolik peněz?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ano, ale my nemůžeme hovořit o konkrétním čísle konkrétního jednoho učitele, ale my musíme mluvit o tom, že do regionálního školství jako takového, z kterého se odvíjí ty platy, dáme takovou a takovou částku, takže já osobně nejsem proti škrtům  v oblasti například nesmyslných projektů, tam bych ty peníze ušetřil, ale jsem proti škrtu řádově několika miliard v regionálním školství, to znamená, tam naprosto stačí, kdyby tato částka zůstala stejná, tak jak je a ušetřili byste peníze za nesmyslné projekty a myslím si, že by mohlo dojít k nárůstu platů učitelů řádově několika tisícikorun.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Dobře, takže učitel po patnáctileté praxi by podle vás měl mít jaký plat? Co je důstojný plat učitele po patnáctileté praxi?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak učitel by měl mít minimálně průměr vysokoškoláka jako takového, takže já předpokládám, že pokud budeme dělat všechno pro to, abysme zalepili ty díry, tak že průměrný plat učitele po 10, 20 letech by se měl pohybovat někde v rozmezí 27 až 32 tisíci korunami.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Slíbíte to, že se o to, že to bude minimálně na konci vašeho volebního období, pokud k  němu dojde?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

To je věc, pane redaktore, která se nedá slíbit a já se do toho ani nenechám zatlačit, protože.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

No, já bych vás tam rád natlačil, protože.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Protože to je jenom jedna z těch kapitol, my bysme se museli bavit i o těch pomůckách, které jsou také poddimenzované a znovu opakuji.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

No, a vy jste před chvilkou mluvil o tom, že to je o prestiži, že to je o tom, že prostě ti lidé nemají úctu, mimo jiné jste řekl, vaše teze, že to je proto, že mají nízký plat, tak já se ptám, uděláte všechno pro to, aby, aby.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Udělám všechno pro to, aby došlo k jejich navýšení.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Aby učitel po 15 letech měl, řekněme, 30 tisíc korun.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Aby došlo k  navýšení.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Web, Jan Nekvasil: "Pane stínový ministře, příští rok budu maturovat, mám se toho bát, nebo ne? Děkuju."

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak nedokážu odpovědět.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Upřímně, upřímně.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Jestli se toho má bát, nebo ne, protože nevím, jak Jan Nekvasil studoval.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Teď asi Jan Nekvasil nemyslí.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ale rozhodně tady.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Jestli se má bát svatého týdnu, ale.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ono to zaznělo v té reportáži, že jsme se vzácně shodli s panem ministrem Fialou, že ta podoba původní státní maturity, proti které jsem opravdu razantně vystupoval, tak byla předražená, nesmyslná, opravdu k ničemu, tak jsme se shodli, že ta nová podoba musí být přátelštější, levnější a méně náročnější, administrativně, neznamená to náročnější pro studenty. Takže ta úroveň té maturity, pokud se Jan Nekvasil připravoval, tak se bát nemusí, protože se mu nestane případ, který se stal v loňském roce.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Tak a toho se asi bojí.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Že bylo několik studentů, vynikajících studentů třeba na češtinu, kteří jezdili a sbírali ceny po různých soutěžích v  literatuře, tak neobstáli právě proto, že napsali špičkovou práci a ten hodnotitel podle nějaké tabulky jim řekl, že se netrefili do tématu a přitom sám nevěděl, jestli to téma trefil, nebo netrefil, takže ten, který psal, pan Nekvasil, tak když by byl student, který napsal práci například, jak se vaří palačinka, tak paradoxně uspěl spíše. Teď by se to stávat nemělo, to znamená, teď by měl maturitu složit student, který se připravoval a který má určité schopnosti, ale mimochodem, já si myslím, že my musíme jít ještě dále, a to je o  té důvěře těm školám. Státní maturita je jasná nedůvěra školám jako takovým. My věříme stěhovací firmě, že rozveze testy a neprozradí je a nevěříme učitelům. To znamená, já jsem pro to, aby ústní a písemná část zůstala na úrovni školy a  rozhodovala škola a pokud chceme nějaké srovnání, tak ať je to tou formou didaktického testu.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Tady hrajeme celý večer hru na to, že budete ministrem školství. Budete garantovat státní maturitu v té formě, nemyslím v té formě, která byla, ale v určité formě, to znamená nějaký povinný test, který bude jaksi jeden, ne ta ústní, jak jsme se o tom bavili nebo v  případě ta písemná část, ale ta znalostní, která bude dále stále ještě jednotná?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak já nejsem nepřítel státní maturity jako takové, jo, myslím si, že to byla myšlenka dobrá, ale bohužel ta realizace byla zpackaná. Hlavně chci garantovat, že se už jednou konečně ta státní maturita nastaví do určité podoby a vydrží to mnoho let, aby školy nestávalo se jim, jako se to stalo v minulosti, že nevěděly ještě dva měsíce před maturitou, z čeho budou maturovat, jakým způsobem budou maturovat a jestli vůbec státní maturita bude, nebo ne.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Přesto nějaké /nesrozumitelné/ nebo něco takového, prostě určitá forma nějakého jednotného hodnocení bude.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ano, určitě.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Pro všechny stejná? Střední školy, gymnázia, pro všechny maturity?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

No, to je velká debata, kterou musíme podstoupit. Já tedy nejsem.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

I pro ty kominíky s  maturitou?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak. Já tedy nejsem příznivcem toho jednotného směru, že všechna gymnázia, všechny střední školy a učiliště budou mít jednotnou státní maturitu, jedna z těch je, že jedna maturita stejná, srovnatelná bude pro všechny školy stejného zaměření, to znamená, například gymnázií. Jiná bude pro odborné školy. Z logického důvodu, protože tam mají jinou hodinovou dotaci než na gymnáziu, takže těžko je můžeme porovnávat. Pak je ještě druhá z možností, ke které také se přikláním, a to je ta víceúrovňová maturita, kdy vlastně on složí ten první stupeň, ten systém ho pustí do takzvaného druhého nebo třetího levelu, také si to dovedu představit. No, a pokud chceme mermomocí mít takovou tu nejnižší nepodkročitelnou laťku, tak podle mého názoru se to dokonce dá řešit tak, že to vyjmeme z té maturity jako takové, aby to tu maturitu nedevalvovalo a  byla to taková nepodkročitelná úroveň, kdy ten test můžou složit v průběhu toho studia studenti na gymnáziu například v druhém ročníku, studenti střední školy například ve třetím, ale je to debata, kdy tyhle ty tři systémy já si dovedu představit, ale musí na tom být konsensus napříč odbornou veřejností a napříč politickým spektrem.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Tak další telefonický dotaz, pro dnešní večer druhý. Zdravím diváka, dobrý večer, dovolal jste se do Hyde Parku.

divák

--------------------

Dobrý večer, tady Jirka z  Čelákovic. Já mám na vašeho hosta, já mám na vašeho hosta dotaz.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Ano, ano, ptejte se.

divák

--------------------

Prosím vás, tam ten váš host mluvil o zkoušce mistrovské. Po praxi dvouleté, že by ji dělal, ale ty učně nikdo nezaměstná, protože nemá praxi,nikdo je nevezme bez praxe. Druhá otázka bych měl, jestli něco udělá s docházkou do školy? Ta je čím dál horší, protože rodiče dostanou razítko na začátku školního roku a víc se o to nezajímají. Co takhle dát razítko jednou za čtvrt roku, aby ti rodiče se mohli tady o to zajímat. Protože to je taková situace, že školy jsou placený za učně nebo za žáka, tak ředitelé se snaží nebo ředitelé se bojí je vyhodit, protože by mohli ty mistry nebo ty učitele propustit, že jo.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Ano, děkujeme za otázky. Díky. Pojďme je vzít postupně. Mistrovská zkouška, dobrý nápad, ale bez praxe vás nikdo nezaměstná.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak my jsme tady mluvili o té možnosti propojení škol a firem. Já si myslím, že je docela i dobrý nápad těch daňových úlev, které představil pan ministr Kuba, akorát mě mrzí, že toto již mohli představit v prvním roku svého vládnutí. Toto je jedna z cest. To znamená, pokud firma bude mít spolupráci se školou, dnes to dokonce na některých školách již funguje, budete dělat praxi přímo v té firmě, tak je to úplně ideální. Vy budete vědět, kam jdete, do jakého pracoviště, jestli ta práce vám sedí, nebo ne, a  vyhovuje. Ta firma bude také vědět, jestli jste ten pracovník, kterého potřebujete, takže hned po vyučení, můžete mít to místo jako takové. Co se týká té mistrovské zkoušky, ta se týká spíš vyšších úrovní, jako je mistrů a podobně a.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

No, a nebude se některým těm oborům těžko shánět ta praxe, protože když si někdo vybere takový obor, kde prostě není zájem o tu praxi, tak co budou dělat ti lidé?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

No, většina, většina právě, většina těch učebních oborů je, že tam zájem je, dokonce nejenom z České republiky, ale ze zahraničí. Za mnou byla rakouská hospodářská komora, kde vemte si, že máte nějakých 12 tisíc firem z Rakouska a z Německa, kteří konkretizují obory, které nutně potřebují. A oni řeknou: "Ano, my je podpoříme, podpoříme je i finančně, ale musí jít i ta ruka z druhé strany," to znamená, z ministerstva, od vlády a  domluvit se i s českou Hospodářskou komorou a já myslím, že jsme schopni toto vyřešit během několika málo let. Ten systém učňovského odborného školství se musí radikálně změnit a musí se změnit i tím, že se tam zapojí právě finanční prostředky z firem jako takových.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Tak druhá otázka nebo druhá část té otázky.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Docházka do školy je velký problém jako takový. Já si myslím ale, že ty páky máme již dnes. Když někdo bere dávky, dávky na dítě a neposílá dítě do školy, no, tak, jedna z možností je mu ty dávky pozastavit, neposíláš dítě.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Je to možnost, je to požadavek podle vás nebo je to váš požadavek, byl byste pro to?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ne, ono to funguje již dnes. Neposíláš dítě do školy, nestaráš se o jeho výchovu a vzdělávání, tak na co by jsi bral na něj příspěvek. Zastavíte mu to třeba na 3 měsíce. To je jedna za možností.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

S  tím souhlasíte?

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Já s tím, já osobně s tím souhlasím. Co se týká těch dalších, tak samozřejmě musíme rozlišovat. Když jako rodič odvedete dítě do školy, tam ho předáte, on uteče oknem někam jinam, tak těžko zase můžeme říkat rodičům, ty za to můžeš. Možná jedno z řešení je, aby kromě té smlouvy s  rodiči, kde to chtějí řešit, tak aby opravdu fungoval ten trojúhelník a ta rodina s tou školou jako takovou to řešila společně.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

On se divák také ptal na to, že některé školy naberou žáky a studenty, protože pak dostanu ten normativ, dostanou na hlavu a je jim v zásadě jedno, jestli ty děti tam chodí, nebo ne, studenti.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ano, to je, no, nemyslím si, že by jim to bylo jedno, ale bohužel je to takový jev, protože v některých školách se to pohybuje opravdu ve vysokých číslech, na některých školách, v průměru se hovoří o 20 % dokonce, a já si myslím, že tady musíme zmínit, a říkali jsme to na začátku tohoto pořadu, musíme změnit způsob financování.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Tak dáme si ještě další otázku na facebooku: "Pane Chládku, co říkáte na osobnost pana Zeleného z CERMATu? Jak to, že takový člověk po tolika kauzách se státními maturitami je stále jedním z  nejdůležitějších lidí v našem školství?"

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Tak on už není v našem školství jako takovém, tady bohužel benevolence pana ministra Fialy se vrátila jako bumerang, protože první krok, který udělal, že pan Zelený letěl, jak namydlený blesk, jsem já přivítal, ale bohužel posléze jsem se dozvěděl, že pan Zelený tam sedí půl roku, dokonce mu vytvořili nějakou jinou pozici.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Jako poradce, tuším, ano.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Pan Zelený měl tu drzost dokonce, že svou firmu nazval Mata Hari, kdyby ji nazval Mat a Pat, tak bych tomu rozuměl, protože on může za tu přípravu těch státních maturit. Vemte si, že on si založí soukromou firmu, a to je problém, kterým se podle mého názoru musíme zabývat vůbec ve veřejné správě, protože tam neexistuje konkurenční doložka, soukromé firmě by si nedovolil odejít ke konkurenční s know-how, vypustit know-how firmy.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Tak já jenom velmi stručně vás poprosím, protože pomalu se blížíme ke konci, asi divák taky narážel na to, že on zveřejnil ty výsledky toho CERMATu.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ano, o tom právě hovořím.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

A  navíc je tam taková poznámka, že to je podle 106 zákona o svobodném přístupu k  informacím, když jeho CERMAT bránil více než rok a Lidové noviny dvě žaloby, aby vůbec ty dostaly, to jenom velmi stručnou, velmi stručnou.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ano, to je ten paradox, že pan Zelený jako ředitel CERMATu tyto žebříčky nesestavil a pak naschvál, jako pracovník soukromé firmy, kde mimochodem pracuje celá řada.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

No, a dá se s tím něco.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Ano, dá, ministerstvo školství musí prověřit, jestli došlo k úniku a zcizení informací, a pokud ano, tak to musí řešit trestním oznámením.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

Tak otázek by bylo ještě spousta, bohužel čas se nám krátí, přesto díky moc, že jste byl s námi, díky za odpovědi.

Marcel CHLÁDEK, senátor, stínový ministr školství /ČSSD/

--------------------

Děkuji.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

--------------------

No, a já už jenom dodám, že zítra tu bude Lenka Kohoutová, poslankyně parlamentu a členka ODS. Mějte se hezky. Dobrou noc.

Autor: