29.1.2013 | 19:00 | Pořad: Události | Téma: Matematicko fyzikální fakulta
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
--------------------
Technologii, která slibuje citelně levnější auta s alternativním pohonem, vyvinuli fyzici Karlovy Univerzity. Vynález otevírá cestu k palivovým článkům, které by v budoucnu mohly nahradit ropu a boří největší překážku, která zatím bránila širšímu využití v praxi.
Martin RUSEK, redaktor ČT
--------------------
Membrána tenčí než papír, možná ale i most mezi laboratoří a každodenním životem.
/ Ukázka /
Martin RUSEK, redaktor ČT
--------------------
V těchto přístrojích na Matematicko-fyzikální fakultě zkonstruovali materiál pro pohon budoucnosti, který může nahradit původní drahou platinu. Ta zatím neměla alternativu a její cena tak držela technologii v laboratořích. Okem neviditelná vrstva na uhlíkové podložce.
Vladimír MATOLÍN, vedoucí projektu, katedra fyziky povrchů a plazmatu MFF UK
--------------------
Je nanostrukturní a to vlastně je základem toho, že má jiné vlastnosti.
Martin RUSEK, redaktor ČT
--------------------
Tohle je laboratorní palivový článek. Z vodíku vyrábí téměř bezztrátově elektřinu. K tomu je ale uvnitř potřeba katalyzátor, který vodík nejdřív rozloží. Tam měla platina zatím nezastupitelnou roli.
Vladimír MATOLÍN, vedoucí projektu, katedra fyziky povrchů a plazmatu MFF UK
--------------------
Kdyby se měl vlastně katalyzátor používat masově, tak vlastně ani tolik platiny bychom nebyli schopni vytěžit.
Martin RUSEK, redaktor ČT
--------------------
Palivový článek třeba do auta s klasickým platinovým katalyzátorem by dnes stál zhruba milion korun. Technologie, kterou vyvinuli tady, na Matematicko-fyzikální fakultě, by mohla jeho cenu snížit až stonásobně. Na vozech s palivovými články, ze kterých místo zplodin odchází jen pára, pracují v laboratořích všechny velké automobilky, ale právě kvůli ceně je na trh zatím nepustily. Martin Rusek, Česká televize.