Za hodinu se hlemýžď zahradní posune o 5 metrů. Přibližně stejnou dobu tráví denně přemísťováním miliony lidí, ať už se jedná o cesty do práce, na nákupy, za zábavou, či domů. Co ovlivňuje volbu dopravního prostředku, ve kterém trávíme většinou uzavřeni více než 4000 vteřin denně? Odpověď na otázku předkládá v publikaci Cesty městem socioložka Mgr. Markéta Braun Kohlová, PhD.
Vysvětlení volby dopravního prostředku je velmi komplexní problém. Podle autorky by většina lidí za stejných podmínek zvolila dopravní prostředek, s nímž je cesta levnější a trvá kratší dobu. Tuto skutečnost mohou využít především správní orgány a provozovatelé hromadné dopravy, budou-li chtít její vhodnou nabídkou a regulací silniční dopravy zlepšit podmínky pro život ve městech.
Obdobně jako v zahraničí se i u českého obyvatelstva významně liší chování lidí bydlících v centrálních částech měst a na jejich okraji. Konzistentní životní styl počítající s využitím automobilu jako dominantního dopravního prostředku nehledě na nabídku alternativních způsobů dopravy je hlavním důvodem, proč část lidí v suburbálních oblastech častěji jezdí autem. Chování lidí v tomto případě tedy neomezuje nižší nabídka hromadné dopravy.
Jmenovaná sociologická publikace může sloužit jako případová studie studentům sociologie, sociální geografie či environmentalistům, ale i dopravním inženýrům. Empirické dotazníkové šetření, z něhož závěry vycházejí, probíhalo ve vybraných českých městech, včetně Prahy, a data byla analyzována pomocí modelu diskrétní volby. „Doufám, že vzbudím diskusi o faktorech, které ve výsledku ovlivňují budoucí vývoj českých měst,“ dodává autorka knihy, jejímž základem byla disertační práce.
Prezentace Markéty Braun Kohlové z Cyklu přednášek Super Solidam Petram