PedF UK získala spolu s Provozně ekonomickou fakultou MENDELU dva granty od Technologické agentury ČR na osvětu v oblasti plýtvání. „Navazujeme na předchozí znalosti a zkušenosti z projektu Smart Food, díky kterému se vědomosti o tom, jak předcházet plýtvání potravinami u žáků zvýšily o více než čtyřicet procent,“ říká Igor Červený z PedF UK. Tentokrát se chtějí zaměřit na veřejnost a generaci Z, tedy mladé lidi ve věku dvacet až sedmadvacet let.
„Vzdělávací materiály budou opět distribuované prostřednictvím našeho osvědčeného systému FutureBooks, v němž vytváříme interaktivní výuková média, která dokáží hravou formou (gamifikací) aktivizovat a pozitivně motivovat ke změně chování a nastavení dobrých trvale udržitelných návyků,“ vysvětluje hlavní strůjce Smart Food za UK a dalších nově vznikajících projektů zaměřených na osvětu proti plýtvání, Igor Červený z PedF UK.
Od vidlí až po vidličku
Ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí ČR, v rámci Národního plánu obnovy, rozjíždí Pedagogická fakulta UK s kolegy z PEF MENDELU dvouletý projekt Od vidlí až po vidličku… a ještě dál, v nichž se chce zaměřit na snižování produkce CO2 a methanu ve společnosti, plus na předcházení plýtvání potravinami ve školních jídelnách. „Vzniknou výuková média a videa, jež budou vysvětlovat tuto tématiku v kontextu ochrany klimatu. Protože jak při přípravě, transportu tak i během zneškodňování bioodpadu vzniká nemalá stopa CO2, včetně methanu. Věříme, že když děti, mladé lidi a domácnosti naučíme neplýtvat a vysvětlíme jim problematiku v širších souvislostech, dokážeme mnohem lépe naplňovat klimatické cíle, které jsme si jako společnost stanovili. Například Praha se zavázala, že do roku 2030 sníží svoji produkci CO2 o padesát procent oproti roku 1993, přičemž polovinu z těchto padesáti procent skleníkových plynů tvoří bioodpad. Projekt bude evaluován na základních školách z osmi krajů České republiky už letos v září, a může tak Praze a následně i dalším městům velmi pomoci,“ věří Igor Červený, jenž má na PedF UK na starosti problematiku distančního vzdělávání a rozvoj digitálních kompetencí.
První ukázková hodina Smart Food na pražské ZŠ Solidarita.
Plýtvání oblečením
Pedagogická fakulta UK získala grant TA ČR, v němž opět ve spolupráci s Provozně ekonomickou fakultou Mendelovy univerzity v Brně vytváří digitální výuková média a metodiku pro změnu stylu nakupování, tentokrát oblečení, a osvětu v oblasti re-use, upcyklace a slow fashion. „Budeme se hodně věnovat dospívajícím dívkám. Je to sice genderově nevyvážené, nicméně ze studií vyplývá, že právě děvčata především z velkých aglomerací, jsou zvyklá nakupovat v obchodech s fast fashion až čtyři trička za měsíc, a každé z nich vynosí maximálně třikrát,“ upozorňuje Igor Červený s tím, že cílem opět není teenagery děsit nebo jejich dosavadní chování shazovat ani je nějak zásadně omezovat, ale naučit je racionálně přemýšlet o tom, co opravdu potřebují. Výzkumníci provádí v rámci tohoto projektu také analýzu odpadu (ve spolupráci se společností GREEN Solution), který lidé nejčastěji vozí do eko-dvorů, na jejímž základě plánují vytvořit výuková média pro učitele a žáky, protože, jak zjistili už při Smart Food, nejhladší cesta, jak změnit chování celé společnosti, vede přes děti. „Opět jim chceme předkládat takové informace, které jsou pro ně, potažmo jejich rodiče, co nejvíce užitečné,“ shrnuje Igor Červený.
Cílíme na generaci Z
Podobnou cestou jdou i v případě druhého grantu TA ČR, jenž realizuje Provozně ekonomická fakulta MENDELU, pod vedením doktorky Lucie Veselé (podílela se také na Smart Food – pozn. red.). Jedná se o projekt tematicky blízký Smart Food, jen cílený na starší věkovou skupinu, mladé lidi narozené po roce 2000. „Výhoda generace Z je v tom, že je připravena změnit své chování hned teď. Jen neví přesně, jak na to. Aktuálně proto probíhá výzkum, jak s touto skupinou pracovat a jakou nejlepší formou jim nástroje – jasné praktické kroky, co pro omezení spotřeby dělat – můžeme nabídnout,“ říká spoluřešitel Červený. Ostatně samotný Smart Food, jímž to celé začalo, nabírá už celoevropský přesah.
Lucie Veselá z MENDELU a Igor Červený z PedF UK spolupracují na vzdělávacích projektech proti plýtvání již několik let.
Smart Food do Evropy
Pedagogická fakulta UK společně s Provozně ekonomickou fakultou MENDELU patří se svými interaktivními výukovými médii pro předcházení plýtvání potravinami k průkopníkům, a proto nyní připravuje (i s univerzitními partnery Alliance 4EU+) projekt Horizont 2020+ s cílem transformovat své dosavadní materiály tak, aby byly využitelné pro všechny členské státy Evropské unie. „Jednotlivé země mají svá specifika, jinou kulturu stolování, a tudíž i jiné problémy týkající se nakládání s odpadem. Jižní státy se například potýkají s problémy se zbytky ryb, Turecko jakožto velký konzument kávy a čaje zase řeší, jak užitečně využívat tento bioodpad, například jako hnojivo,“ uvádí příklady Igor Červený a současně i důvody, proč je tým Horizontu úmyslně poskládán z odborníků napříč Evropou. „Chceme interaktivní publikace obohatit o cvičení ve virtuální realitě, kdy mohou uživatelé například různě manipulovat v prostoru, a využít tak benefitů kybernetického prostředí, které dovede velmi přesvědčivě simulovat realitu. Výsledky jsou při této formě vzdělávání mnohem lepší, protože člověk má pocit, že opravdu funguje v realitě, jeho zkušenost je mnohem intenzivnější a mozek se díky tomu rychleji učí,“ objasňuje spoluřešitel. Například chtějí touto cestou vést spotřebitele k tomu, jak nepodléhat slevám a akcím. Kolegové z Kodaňské univerzity zase uvažují, že by pomocí QR kódů na potravinách poskytovali o daném produktu ještě více údajů – od složení a výživových hodnot přes celkovou cenu zahrnující výrobu, dopravu a další.
Jaký potenciál tato edukativní interaktivní média skýtají, ostatně potvrzuje už zájem o Smart Food ze stran českých základních škol, které je volně využívají ve výuce. Každý z osmi e-booků je koncipován jako jedna vyučovací hodina a odborníci z PedF UK a MENDELU pomohli učitelům vytvořit dokumenty pro implementaci materiálů v rámci jejich školních vzdělávacích plánů. Ale děti s nimi pracují i doma, tím pádem pomáhají osvětu šířit dál mezi starší generace. „V podstatě tak žákům a potažmo jejich rodičům i prarodičům dáváme najevo, že když přistoupí na naši hru, naučí se neplývat, děti to baví, domácnosti ušetří a ve výsledku z toho bude mít užitek celá společnost,“ shrnuje Igor Červený.