Plýtváme zdroji a zbytečně vyhazujeme příliš potravin. Vzdělávací projekt Smart Food, který má zlepšit vědomosti žáků o spotřebě jídla, se začal testovat na pěti pražských základních školách. Vznikl ve spolupráci Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně a hlavním městem Prahou. Od září budou tyto interaktivní výukové materiály k dispozici všem školám.
Ukázková hodina Smart Food, v níž se děti dozvídaly, jak správně nakupovat či skladovat potraviny, proběhla na pražské ZŠ Solidarita.
Vzdělávací materiály Smart Food vzešly z rozsáhlého výzkumu Mendelovy univerzity, která tři roky sledovala, jak velké množství potravin se vyskytuje v brněnském komunálním odpadu. „Věnovali jsme se hlavním příčinám plýtvání potravinami v domácnostech, protože právě ty se se jeví jako nejvíce problematický článek v celém řetězci. Uskutečnili jsme dvaačtyřicet přednášek na základních školách, na které děti velmi dobře reagovaly; dokázaly pro tuto problematiku dále nadchnout rodiče a zapojovaly se s nimi i do různých mimoškolních aktivit,“ popisuje Lucie Veselá, spoluautorka projektu Smart Food, jež působí na Mendelovce, kampaň, díky níž se podařilo už během prvního roku snížit komunální odpad v Česku o pět procent a jež předznamenala spolupráci s Pedagogickou fakultou UK.
Interaktivní výuková média pro děti
„Lucie hledala alternativní formu, jak tyto informace distribuovat žákům, potažmo rodinám. Na Pedagogické fakultě UK vyvíjíme už pátým rokem publikační systém, který se jmenuje FutureBooks a jeho hlavním cílem je vytvářet a nabízet interaktivní výuková média, která svými prvky aktivizují žáky. Právě tento náš ucelený nástroj se pro Smart Food skvěle hodil,“ doplňuje kolegyni Igor Červený, jenž se na Pedagogické fakultě UK dlouhodobě věnuje problematice distančního a elektronického vzdělávání a metodice s nimi spojené.
Projekt Smart Food se od letošního února testuje na pěti vybraných základních školách v Praze. V praxi se jedná o osm interaktivních výukových souborů, e-učebnic, v nichž učitelé a žáci dopodrobna prozkoumají celý systém potravinového řetězce. Třeba se dozví, proč se vůbec jídlem plýtvá, v čem se od sebe jednotlivé země liší, jak je náročné vypěstovat určitou plodinu, co vše je pro výrobu potravin potřeba…
Rajčata do lednice nepatří
Součástí e-booků jsou i praktické rady, jak správně nakupovat, kde je skladovat a jak je beze zbytku využít. „Nevěděl jsem třeba, že rajčata a brambory se nemají uchovávat v lednici. Hned jak přijdu domů, tak to mamce řeknu,“ divil se páťák Luboš Míka ze základní školy Solidarita na Praze 10 po skončení modelové vyučovací hodiny, kterou pro jeho učitelku a spolužáky připravila Lucie Veselá.
Jejím tématem bylo právě skladování potravin. Děti pracovaly na tabletech a plnily nejrůznější úkoly – například přeskupovaly potraviny v ledničce do správných přihrádek.
„Když jsme začali připravovat tenhle projekt, věděli jsme, že musí jít o ucelené komplexní téma. Obsah proto připravovali lidé z Mendelovy univerzity, kteří se této oblasti odborně a dlouhodobě věnují. Pedagogická fakulta UK zajišťovala didaktiku a metodologii a následné přepracování do interaktivních výukových médií,“ vysvětluje Igor Červený s tím, že právě vzbuzení zájmu a vtažení žáků do akce je proto Smart Food zásadní.
Jak chytře využít i zbytky
Materiály tak obsahují desítky aktivujících prvků, součástí jsou též vtipná videa, která výklad usnadňují. Děti se z nich dozvědí, jak například efektivně vařit, aby žádná část potraviny nepřišla vniveč – slupky od jablek nebo okurek se dají do vody a pijí jako limonáda, nať z mrkve se zase naseká do vývaru… Všechny tyto tipy mohou hned uplatnit doma. „Snažíme se nejen učit, poskytovat informace, ale také měnit postoje uživatelů, kteří s materiály pracují. Proto cílíme na žáky třetích až pátých tříd, kteří ještě nemají zlozvyky týkající se nakládání s potravinami ukotvené a můžeme jim snáze vštípit nové zásady,“ říká Lucie Veselá.
„Cílíme na žáky třetích až pátých tříd,“ říkají autoři projektu Smart Food Lucie Veselá a Igor Červený z Pedagogické fakulty UK.
Velkým benefitem těchto výukových materiálů je podle Červeného jejich technická jednoduchost, což ocení především učitelé. S jejich zprovozněním nepotřebují pomoc školního IT oddělení. Děti se do systému dokážou připojit i z domova, což je pro probrání celého tématu nezbytná podmínka.
Aktivity i na doma. Zaujme projekt celou EU?
„Každý z osmi e-booků jsme koncipovali pro jednu vyučovací hodinu, nicméně všechno se ve třídě probrat nestihne. Proto jsou v nich aktivity určené i na doma,“ doplňuje Veselá. Během současné několikaměsíční pilotáže projdou žáci i pedagogové ze zapojených škol několika testy, kdy se bude hodnotit efektivita celého projektu. Hodnocení skončí v červnu a během prázdnin zanesou výzkumníci do systému případné změny, aby byl v září projekt k dispozici pro všechny školy v Česku, které o něj budou mít zájem.
„Tím ale naše mise nekončí. Jelikož se jedná o unikátní projekt i v rámci Evropské unie, rádi bychom jej po ověření všech výstupů multiplikovali pro ostatní státy EU případně další země,“ nastiňuje Igor Červený budoucnost bohulibého záměru s názvem Smart Food.