Co mají společného Kodaňská a Utrechtská univerzita? Jednou větou lze shrnout, že se i v komunikaci rozhodují na základě dat a v posledních letech úspěšně prošly změnou vizuální identity. Více pro magazín Forum v rámci Erasmus zaměstnanecké stáže zjišťovala Pavla Hubálková.
Univerzita Karlova | Kodaňská univerzita | Utrechtská univerzita | |
založena roku | 1348 | 1479 | 1636 |
počet studentů | 50 918 | 36 715 | 39 000+ |
počet zaměstnanců | 8 634 | 10 063 | 8 654 |
počet fakult | 17 | 6 | 7 |
motto | --- | It (the eagle) beholds the celestial light | May the Sun of Righteousness Enlighten Us |
QS World University Rankings 2023 | 288 | 82 | 112 |
počet Nobelistů | 1 | 10 | 12 |
„Vítejte na Utrechtské univerzitě. Jsme mezinárodní výzkumná univerzita s širokým záběrem a vysokým renomé. Kolektiv originálních, nezávislých myslitelů. Společně usilujeme o lepší svět. Tato brožura vás provede základy toho, kdo jsme, jak vidíme své místo ve světě a proč děláme to, co děláme. Jinými slovy: naší identitou. Jsme pevně přesvědčeni, že největšího dopadu dosáhneme, když budeme pracovat společně. Objasňujeme také pilíře naší značky a vizuální identity,“ vítá Anton Pijpers, prezident správní rady, všechny nové zaměstnance Utrechtské univerzity, kteří při nástupu obdrží malou brožurku se všemi informacemi a pravidly ohledně univerzitní značky a identity.
Jejich aktuální ústřední motto, které vychází z jejich vize a Strategického plánu 2021–2025, zní: „Sdílet vědu, utvářet zítřek. S otevřenou myslí, otevřenými postoji a otevřenou vědou spojujeme své síly, abychom vytvořili řešení budoucnosti.“
„Univerzity by měly usilovat o větší vliv na politiky a stakeholdery. Je naší povinností brát tuto roli vážně a přispívat k řešení společenských problémů,“ říká Ludo Koks, poradce pro veřejné záležitosti na Utrechtské univerzitě, kde v oblasti veřejných vztahů působí již více než osm let. Jeho hlavním úkolem je zintenzivnění vazeb mezi vládou v Haagu a univerzitou, koordinace agendy obou stran a podpora politických debat i vládních dokumentů fakty, čísly i radami univerzitních expertů.
„Stále si někdy připadám jako průkopník celého oboru,“ přiznává. Klíčový je podle něho networking a pohled zvenčí. I proto je aktivní v řadě regionálních i mezinárodních skupin a iniciativ pro veřejné záležitosti. Je například národním zástupcem EUPRIO, Evropské sítě komunikačních profesionálů v oblasti public relations a public affairs. Po dobu osmi let byl také členem řídícího výboru LERU (League of European Research Universities). Jedním z dalších konkrétních příkladů „třetí role“ jsou například na webu zpracovaná jednotlivá společenská témata – kromě aktualit, informačních článků a rozhovorů nechybí přehled odborníků působících na univerzitě.
Součástí Utrechstké univerzity je například i školní farma nebo botanická zahrada.
Sbohem holubici, hadovi i drakovi
Na Kodaňské univerzitě před třemi lety dokončili důležitou změnu vizuální identity, kdy opustili loga jednotlivých fakult a používají jen jedno společné. „Byl to dlouhý a náročný proces, který trval patnáct let. Ve výsledku to přineslo jen výhody a měli jsme to udělat již dávno,“ říká Jens Fink-Jensen z oddělení komunikace na Kodaňské univerzitě. Nové logo se těší oblibě i mezi studujícími a akademiky – kromě tradičních dokumentů a cedulí je oblíbeným motivem na oblečení či lahvích na vodu, takže se s ním potkáváte doslova po celém městě.
I na Kodaňské univerzitě měla dříve každá fakulta své logo. Nyní si jedno společné (uprostřed) nemohou vynachválit.
Jak se komunikuje, když „váš“ vědec získá Nobelovku? „Loni jsme to nečekali, zaskočilo nás to,“ shrnuje Birgitte Lyhne Broksø, vedoucí oddělení komunikace na Přírodovědecké fakultě Kodaňské univerzity. Jedním z loňských laureátů Nobelovy ceny za chemii 2022 se stal „jejich“ Morten Meldal. Když proběhlo oznámení, byli zrovna v jídelně na obědě, někteří dokonce pracovali z domova či měli dovolenou. „Okamžitě jsme všeho nechali a vrhli se do práce. Bylo to intenzivní, ale vlastně nesmírně energetizující.“ Co z přímé zkušenosti radí? „Všem komunikátorům a PR pracovníkům doporučuji být v týdnu vyhlašování Nobelových cen v pozoru a k dispozici – žádné dovolené nebo práce z domova. Nikdy nevíte, kdy ocení někoho z vašeho oddělení! Ale co je nejdůležitější? Užijte si to!“ |
Podobně i na Utrechtské univerzitě si nedávno prošli změnou vizuální identity, kdy se potýkali s velkým množstvím různých log, roztříštěností stylů i barevnou pestrostí. Jak uspěli? Před šesti lety najali Erwina Leufkense a Base Huissena – designéry, kreativce a marketingové specialisty s předchozí komerční zkušeností. „Změna vizuální identity nám trvala čtyři roky, čemuž jsme při přechodu ze soukromého sektoru nevěřili,“ shodují se s úsměvem.
„Klíčem bylo vysvětlovat, proč je změna důležitá, jaké benefity to lidem a univerzitě přinese. Hodně jsme naslouchali a nejrůznější přání či potřeby jsme se snažili zohlednit. Změny jsme vždy ukazovali na příkladech,“ vyjmenovávají a připouští, že bylo potřeba hledat kompromisy. Například by jako oficiální logo vybrali to, které dnes univerzita používá na sociálních sítích. „Pro akademickou obec to ale byla příliš velká změna, proto jsem motto v oficiálním logu zachovali, jen to vše vizuálně zjednodušili,“ shodují se.
Historický vývoj loga Utrechtské univerzity.
Aktuální verze loga s mottem (vlevo) a zjednodušená verze pro sociální sítě.
Obě univerzity také myslí na to, aby používání jednotného vizuálního stylu bylo co nejjednodušší – k dispozici tak všichni mají bohatý výběr templátů ke stažení, informací i praktických tipů, jak má například vypadat prezentace nebo letáček. Na Utrechtské univerzitě naleznete vše na jednom místě, ještě podrobnější manuály jsou pak dostupné na intranetu. Důležitá je i optimalizace pro vyhledávače a přizpůsobení pro lidi se speciálními potřebami. „Při tvorbě grafik myslíme na vhodnou volbu barev, k obrázkům vždy uvádíme alternativní text, přidáváme popisky,“ vyjmenovává Wouter Dielesen, odborník na online komunikaci z Utrechtské univerzity. Naprostou samozřejmostí je pro obě univerzity i responzivní web pro mobilní zařízení či dvojjazyčnost.
Kodaňská univerzita, podobně jako Univerzita Karlova, sídlí po celém městě, často v historických budovách.
Méně je více
„Chcete prosadit nějakou změnu? Ukažte to na datech,“ radí Lene Düwel Andersen z oddělení komunikace na Kodaňské univerzitě. Na univerzitě také mají sepsaná pravidla a strategii komunikace. „Lépe se vám pak argumentuje, proč například některé typy příspěvků nebudete sdílet na sociálních sítích – nezapadá to do naší komunikační strategie,“ sdílí. S oblibou také využívají templáty zpráv a příspěvků – doplňují pak jen konkrétní informace a nemusí znovu vymýšlet strukturu nebo formát zprávy.
Pro obě univerzity je také kvalita na prvním místě. „Aktuálně se zaměřujeme na to produkovat méně, ale skutečně kvalitní obsah,“ shrnuje aktuální komunikační strategii Wouter Dielesen, odborník na online komunikaci z Utrechtské univerzity. Na webu tak pečlivě sledují čísla jako počet zobrazení, čas strávený na stránce, míru opuštění, délku scrolování či z jakého zařízení a zdroje na stránku přicházejí.
Čísla pečlivě sledují a vyhodnocují i na sociálních sítích. Co funguje, to opakují. „Na sociálních sítích musíte zaujmout hned prvních pár sekund. Z čísel víme, že například nefunguje fotografie konkrétních lidí – lidé je většinou neznají, nezastaví se, aby si přečetli, že je to náš špičkový vědec, který získal prestižní ocenění. Mnohem větší úspěch vzbudí například fotka z kampusu, prostředí nebo třeba květiny z Botanické zahrady,“ říká Nazgol Salamat, která na Utrechtské univerzitě vede malý tým social media.
Utecht Science Park – společně ke zdravé a udržitelné společnosti Největší vědecký park v Nizozemsku s nejvyšší koncentrací akademických a vědecko-výzkumných institucí „v dochozí vzdálenosti“. Denně zde pracuje na 30 tisíc zaměstnanců a studuje přes 55 tisíc studentů. Sídlí zde více než 150 firem. |
Péče o komunitu
Nedílnou součástí komunikačních aktivit je i interní komunikace – obě univerzity primárně využívají intranet a newsletter. „Intranet využíváme skutečně hodně, každý si může nastavit osobní preference – jaký typ informací chce zobrazovat,“ popisuje Cathrine Sixhøj Crone z Kodaňské univerzity. A upozorňuje na jedno úskalí: „Nevýhodou instranetu ale je, že řada studujících i zaměstnanců ke zjišťování informací využívá Google a ten na intranetu neumí vyhledávat.“
V Kodani se aktivně zaměřují i na absolventy. „Do Alumni komunity lákáme již během studia, díky tomu je naše komunita aktuálně čítající přes třicet tisíc členů velmi mladá. Naši alumni budují kariéru, často mají rodinu, proto nemají příliš čas chodit na akce, s univerzitou ale chtějí zůstat v kontaktu, proto nám nejlépe funguje pravidelný newsletter, kde myslíme na ‚clever entertainment‘ a vybíráme informace, které by naše bývalé studující mohly zajímat,“ vysvětluje Cathrine Sixhøj Crone, která má newslettery na starosti.