Univerzita Karlova se blýskla i na sedmém Veletrhu vědy

Monday, 12 June 2023

Chemické a fyzikální pokusy, průnik do molekuly i vesmíru, roboti, virtuální realita, záchrana života, Země i světa, kvízy či debaty – takový je a byl i letošní Veletrh vědy. Stejně jako všechny předchozí, i ten poslední, již sedmý opanoval výstaviště v Letňanech (konal se od 8. do 10. června). A mezi účastníky – více než stovkou vědeckých a vzdělávacích institucí – byla Karlovka nepřehlédnutelná a papírové korunky Karla IV. patřily k nejoblíbenějším trofejím. 

003

Forum razitka ověřeno 35Věda, věda a zase věda – zkrátka tři dny zasvěcené vědě, veskrze hravé a zábavné –, tak by se dal zestručnit obsah Veletrhu vědy. Na akci, za kterou do Letňan zamířily především školní kolektivy a rodiny s dětmi, přicházeli vědychtiví návštěvníci ještě před otevřením expozice. A chybět nemohla ani reportérka magazínu Forum, aby vše prověřila na vlastní smysly.

V samém epicentru dění

036„Chtěli jsme tentokrát návštěvníkům ukázat, že Karlovka nemá žádné, ani pomyslné hranice a její přátelská a tvůrčí atmosféra prostupuje všemi fakultami. Zkrátka celouniverzitní zóna, navíc uprostřed výstavní haly, bez bariér a pultíků. Lidé tak mohou procházet skrz; od jedné fakulty k druhé a třeba se i vracet. Nebo s námi posedět v improvizované odpočinkové zóně a pak se vydat za dalším poznáním a objevy,“ řekla k letošní „bezstánkové“ koncepci Radka Francová z marketingu Univerzity Karlovy. „Jsme tu vlastně jedna velká parta, známe se už i z jiných akcí, třeba naposled z veletrhu Gaudeamus. Všichni jsou skvělí a spolupráce je radost,“ doplnila její marketingová kolegyně Helena Láznička.

038 044

037Věda je zábavná

„Je skvělé, jakou osvětu zde naše fakulty dělají. Třeba holky z Trojky ukazují postup při resuscitaci, nebo seznamují kluky, jak provádět preventivní samovyšetření varlat. Přitažlivá je samozřejmě i Přírodověda, kde probíhá třeba rychlostní soutěž v pipetování nebo poznávání družicových snímků a chybných map. A taky si zde zájemci mohou zlepšit vědomosti ve znalosti ekosystému českého lesa. Filda zase názorně prezentuje, jak se dělá věda. A sporťáci? Ukazují možnosti vyžití a sportovní vybavení pro hendikepované sportovce,“ pochvalovaly si jednohlasně obě organizátorky. A s úsměvem dodaly: „Asi největší úspěch mají stejně korunky! Je radost vidět, kolik návštěvníků je má na hlavě.“ 

031 017

Univerzitu Karlovu na Veletrhu vědy skvěle reprezentovali zástupci: 3. lékařské fakulty, Filosofické fakulty, Přírodovědecké fakulty, Farmaceutické fakulty, Matematicko-fyzikální fakulty, Fakulty tělesné výchovy a sportu a Fakulty sociálních věd.

009Malí vědci z Roudnice

Akci si nenechali ujít ani třeťáci z Roudnice nad Labem, ze ZŠ Školní. „Chtěli jsme poznat nové pokusy, které bychom mohli využít při výuce prvouky. Navíc ve čtvrté třídě nás čeká přírodověda a děti mají chuť své vědomosti dále rozvíjet, moc je to baví,“ prozradila na své svěřence Jana Diviáková, třídní učitelka. Navíc je přesvědčená, že v její třídě je už teď nejeden budoucí vědec.
010A tak jsme zjišťovali, jestli opravdu: „Líbí se nám zajímavý program, hlavně všechny pokusy. Možná se jednou staneme vědkyněmi, zatím nevíme,“ shodly se v odpovědích kamarádky VeronikaKateřina. Vědeckou kariéru nezavrhuje ani jejich spolužák Jonáš, jehož zaujala ze všeho nejvíce prezentace Matfyzu: na programu byly zrovna pokusy využívající základy termodynamiky: „Vystřelení korkového špuntu do vzduchu bylo super.“ Fyzikální pokusy se zamlouvaly i Klaudii, prý – jak tvrdí – budoucí učitelce.

006

Vysvětlování je někdy těžké

A jak hodnotí zájem návštěvníků sami „účinkující“, tedy lidé, kteří se zaujetím a stále dokola a velice ochotně všem vysvětlují a ukazují, co věda přináší do běžného života?

011„Někdy je malinko těžší školákům ze základky vysvětlit, co se v daném pokusu děje, co je jeho principem. Ale je kouzelné vidět jejich zájem a zaujetí, jak mají radost. Je to pro ně vlastně jakási magie,“ svěřil se Jakub, třeťák – matfyzák, co by si jednou přál být vědcem.

„Přijde mi, že malí, mladší návštěvníci jsou na tom s vědomostmi lépe než ti starší,“ zamyslela se Veronika z Přírodovědy. A přidala i jedno konkrétní 041zjištění: „Rozhodně v poznávání základních druhů ptáků, které člověk potkává každý den, strčí děti dospělé do kapsy.“

Na určování léčivých rostlin se zaměřili zástupci hradecké farmacie. „Ukazuje se, že mnohé bylinky nejsou příliš známé.  A vědomosti návštěvníků? Nejsou až tak nic moc,“ prozradila Veronika, absolventka a dnes i pedagožka z katedry analytické chemie na Farmačce.    

„Vědecké“ selfie nezbytné

Z Prahy 12 přijela na Veletrh vědy i skupinka teenagerů, sedmáků. Mohli by – vzhledem k věku – mít „nějaký“ vědecký festival „na háku“. Přesto se s nadšením, jen co se zvěčnili na společném selfie, zapojili do doprovodného programu a prozradili své profesní plány: Alexandra by chtěla být učitelkou ve školce, Klaudie zatím jasno nemá, Vítek bude vojákem, MatoušJakub sní o kariéře byznysmenů a Šimon bude stopro právníkem.

016

Nevidomým cvičně

Studenti z FTVS UK si pro zájemce připravili bocciu (obdoba francouzského pétanque), hráči při ní sedí; je určená vozíčkářům a lidem s tělesným postižením. „Máme tu i míč pro nevidomé, s rolničkou uprostřed. S páskou na očích si zde může každý vyzkoušet, jak se fotbal hraje nevidomým. Zahrát si můžete i pexeso, a to opět poslepu. Jedno je hmatové, s vystouplým reliéfem, druhé je poslechové, s krabičkami různého obsahu, a tudíž rozdílného zvuku při zatřepání,“ popsal „svou“ expozici sporťák Filip.

042 043

018Pro „samovznícení“ 

„Jsem nadmíru spokojená. Na Veletrh vědy přišlo letos více návštěvníků než vloni, a to máme před sebou ještě celou sobotu, kdy dorazí převážně rodiny s dětmi!,“ těšilo Markétu Kinskou z Akademie věd ČR, která je tradičním organizátorem akce. Letošek do třídenní akce přinesl nejen novou programovou skladbu, ale i nové účastníky, kteří široké veřejnosti nabídli v jeden čas na jednom místě top zajímavosti z české vědy. 

Pořadatelé a organizátoři, stejně jako zástupci všech zúčastněných vědeckých institucí věří, že třídenní, dnes již tradiční akce zpopularizuje vědu a vysokým školám pomůže získat nové, zanícené studenty. Absolventům třeba nastíní možnou oblast realizace. A pedagogům? Jak jsme se mohli na místě sami přesvědčit, mnohé učitele podpoří v „samovznícení“ pro lásku k vědě v jejich pedagogické činnosti.

020 019

005

Author:
Photo: Vladimír Šigut