Ke svým 674. narozeninám připravila Univerzita Karlova novinku. Nové vedení UK chce do pozitivních změn více zapojovat své studenty, takže spouští minigrantovou soutěž s názvem UKa! Ta je vyslovenou výzvou pro kreativní studenty, aby se UKázali. Mohou i dosáhnout na peněžní podporu svých PR nápadů. Uzávěrka premiérového ročníku je stanovena na 16. května 2022, více informací najdou zájemci na webu uka.cuni.cz. „Neváhejte! Zkuste to. Podejte svůj projekt, pomožte posunout prezentaci naší alma mater, pomožte ji měnit k lepšímu,“ vzkazuje studentským kreativcům Martin Vlach, prorektor UK pro vnější vztahy.
Docent Martin Vlach působil deset let jako proděkan MFF UK, má na kontě i obnovu středověké rotundy svatého Václava pod Matfyzem.
Jako studenti jsme běžně říkali „[uka!]“, když jsme po někom chtěli, ať se předvede. Co má předvést nový propagační projekt UKa!, který Univerzita Karlova právě spouští?
Především věřím, že celý „minigrantový“ koncept přinese a ukáže skvělé nové nápady a ukáže podnětné cesty v propagaci Univerzity Karlovy a jejích aktivit. Řešiteli totiž budou naše studentky a studenti, kteří jsou blíže i našim cílovým skupinám, zejména uchazečům o studium. Musím ale ihned doplnit, že se v případě UKa! vskutku jedná o projekty cílené na propagaci a nemají ambici suplovat vědecké granty, třeba Grantové agentury UK (GAUK).
Jde tedy o minigrantový systém pro studenty a jejich osobité PR nápady. Jak to přesně bude fungovat? Co je k tomu zapotřebí, aby mladí kolegové dostali podporu?
Zjednodušeně řečeno: stačí dát dohromady alespoň dvoučlenný mezifakultní tým – to je důležité – , a nějaký ten dobrý nápad hodit „na papír“. Stačí docela stručně popsat, co chcete ukázat, proč a komu, a pokud porota rozhodne, že to má smysl, lze získat až sto tisíc korun.
To zní jednoduše. Proč vlastně takovou propagační soutěž UKa! zavádíte?
Od nástupu do prorektorské funkce často slýchávám od studentů „co by se mohlo udělat“ nebo „co je dobré změnit“, a že mají tenhle a tamten nápad... U některých je předem jasné, že to nebude fungovat, ale u některých člověk vlastně cítí, že by nějaké nápady mohly být po dotažení skvělé. Takže vlastně soutěž UKa! dává možnost našim studentkám a studentům UKázat sebe, své schopnosti a zároveň prezentovat a UKázat i naši univerzitu – a záměrně to s důrazem na první písmena vyslovuji tak, že se chceme UKázat pořádně: s velkými U i K!
Můžete uvést nějaké příklady, abychom měli bližší představu, co vám studenti mají asi tak posílat za návrhy? Co může vlastně uspět?
To bych skoro nerad říkal do médií, abych tu soutěž neovlivnil (směje se). Ale je pravda, že ve výzvě, která je zveřejněna na webu uka.cuni.cz, jsme pár příkladů dali. Ale jsou opravdu jen a pouze informativní a neměly by být vnímány jako „návod“. Spíše by se mi líbily nějaké opravdu inovativní nápady: třeba i směrem k sociálním sítím, netradiční komiks, zrození influencera s přezdívkou UKa i mnoho dalšího. Ale opravdu to má a musí vzniknout u našich studentů.
Ukázky možného různobarevného využití log minigrantovky UKa! na posterech. Autorem návrhu je grafické studio Designiq, které tvoří i Forum.
Asi deset let jste byl proděkanem Matematicko-fyzikální fakulty UK pro vnější vztahy a PR. Měli jste něco obdobného už i fakultně, třeba v menším pojetí?
V public relations je to jako ve vědě, možná i v životě. Poznatky se postupně posunují, to značí, že je zapotřebí sledovat trendy okolo, ale zároveň se snažit i trendy být. Nesmíme to ovšem jako univerzita přehánět, nesmíme se podbízet; PR musí mít obsah. Je to tedy takový poměrně složitý mix, být takzvaně in, ale prezentovat skutečný obsah a nikoliv to, co dělají jiné, třeba soukromé školy...
Ale k otázce: ano, celý nápad byl inspirován z Matfyzu, kde jsme před pár lety něco podobného zkusili. Udělali jsme, tuším, dvě nebo tři kola a mělo to tak obrovský potenciál, že to Matfyz doslova novými kreativními nápady na pár měsíců nakoplo. A věřím, že to bude podobné i tady, na celouniverzitní úrovni. U našich studentů je tolik nápadů – a my jim, zatím, moc šancí nedáváme. Tohle je, jak doufáme, cesta.
Inspiroval jste se už tehdy někde jinde, v zahraničí, IT světě či neziskovkách?
Bez vytáček se přiznám, že už si to ani nevybavuji. S nápadem samým tehdy přišli kolegové z informatické sekce. Tehdy jsme na fakultě řešili obrovský propad studentů; Matfyz měl totiž jen pověst školy, kterou je těžké dodělat. To je sice i pravda, ale byl to obraz, který, myslím, už v počátcích odrazoval. A to jsem se snažil změnit, aby Matfyz měl image skvělé školy, která – ano – není vůbec lehká, ale klíčová je na ní vůle, touha se učit novým věcem, nebát se. MFF UK může vystudovat i „normální“ gymnazista, jen se prostě bude muset učit, ale pokud ze školy úspěšně vyjde, bude mít stoprocentní jistotu zaměstnání v oboru, vysoký plat a podobně. A tohle je vlastně u obrazu Univerzity Karlovy podobné. Jsme nejlepší škola v širokém středoevropském regionu, a měli bychom říkat: „Nebojte se k nám jít, budete na nejlepší škole a budete nejlepší, pokud prostě na sobě máknete.“ A to platí ve všem, ať když pak půjdu do zahraničí, neziskovek, zůstanu ve vědě nebo půjdu do ostrého byznysu.
Co s těmi studentskými nápady pak bude? Mohou nějak měnit Univerzitu Karlovu, aby se lépe UKázala a UKazovala, jak jste zdůrazňoval ty počáteční písmena, iniciály?
Budu upřímný: v okamžiku, kdy přebírám univerzitní PR, jsme v těžké době. Více než dva roky covidu, ruská agrese na Ukrajině... Obecně se UK jako celek moc neukazovala, řekl bych. A už vůbec ne ve formě mezifakultní spolupráce. Nechci to slibovat, ale tajně doufám, že když budou některé nápady opravdu dobré, a nedostane se na ně financí v rámci grantové výzvy UKa!, pokusíme se najít vhodná řešení, jak je uskutečnit. A odpověď na otázku, zda mohou měnit UK, aby se lépe ukázala a ukazovala? Ano, přesně proto celá soutěž existuje.
Co vzkážete studentům, kteří váhají, zda mají na email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. napsat?
Neváhejte! Zkuste to. Podejte svůj projekt, pomožte posunout prezentaci naší alma mater, pomožte ji měnit k lepšímu. Nyní máte možnost ovlivnit její budoucnost; nemluvit o tom jen v aule či kavárně, co „by se mělo udělat“. Těšíme se na vaše soutěžní náměty.
Potřebné informace k premiérovému ročníku UKa!
* Přihlášku je třeba podat nejpozději do půlnoci 16. května 2022 elektronicky na e-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..
* Výsledky budou vyhlášeny do 15. června 2022.
* Realizace projektů v průběhu měsíců září až listopad 2022.
* Vyúčtování nákladů nejpozději do 30. listopadu 2022.
* Ukončení projektů do 30. listopadu 2022.