Matfyz se těší na své pí-vo. Bude to Pěkný číslo

Friday, 11 December 2020

Pivo Pěkný číslo, jež chystá Matematicko-fyzikální fakulta UK, už má svoji tvář. Soutěž o grafické pojetí etikety a vizuálních prvků univerzitního piva upoutala veřejnost. Porota vybírala ze 115 návrhů, jejichž autory byli nadšení amatéři, studenti grafických škol i profesionálové. „Myslím, že zvolený design dobře ladí s celkovým pojetím produktu a představou všech zapojených institucí,“ řekl magazínu Forum Martin Vlach, proděkan MFF UK. Dá-li Bůh štěstí, jak se v pivovarech říká, bude pivo v prodeji od března 2021.

pivo2

Rozhodování nebylo snadné. Většina návrhů totiž splnila požadovaná formální kritéria; desítky návrhů pak obsahovaly invenční nápady, z nichž bylo těžké vybírat lepší. Vítěze se podařilo najít až ve třetím kole hodnocení, kdy porota vybírala z deseti semifinalistů.

sladekVítězství nakonec patří profesionálnímu grafickému studiu Autority, konkrétně Janu PilikoviVladimíru Mrázovi, kteří předložili celkem čtyři atraktivní varianty obalového designu. „Vysoké hodnocení získalo zejména elegantní grafické pojetí, jeho dobrá čitelnost i soulad s produktem. Nemalou roli však hrála také variabilita vítězného soutěžního návrhu, která umožňuje další rozvoj a snadné úpravy dle požadavků výrobce,“ uvádí tisková zpráva MFF UK.

V porotě zasedali zástupci všech spolupracujích institucí, tedy Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského, Univerzity Karlovy (a její Matematicko-fyzikální fakulty) plus Pivovaru Ferdinand. Jednání proběhlo 4. prosince.

Mezitím už v pivovaru probíhá výroba první várky Pěknýho čísla, jež by se mělo stát průkopníkem produktové řady pod značkou πvO.

Proděkanův symbolický přípitek

Slavnostní představení plánují zúčastnění na březen příštího roku. „Pivo je inspirované číslem π, které se také symbolicky promítá do jeho receptury i názvu,“ vysvětluje proděkan Martin Vlach. První nápad byl vlastně recesí, když matfyzáky napadlo psát slovo pivo jako π v kroužku (πvO). Postupně ale dostal vážnější podobu. Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, se kterým Matfyz spolupracuje, vyvinul v rámci svého výzkumného záměru unikátní recepturu, jež je v mnoha směrech inspirována přibližnou hodnotou čísla π, tedy ~3,14. A jak proděkan výsledek snažení hodnotí?

martinvlachJak jste na MFF UK spokojeni s vítězným návrhem Pěknýho čísla?

Alibisticky bych mohl říci, že vítězný návrh vybrala porota, ale pokud se vyjádřím sám za sebe, tak i tento návrh byl pro mne silným adeptem; působí moderně a dynamicky, přitom si zachovává jistou eleganci. Myslím, že dobře ladí s celkovým pojetím produktu a představou všech zapojených institucí. Samozřejmě, v rámci soutěže se objevila řada dalších originálních návrhů, ale vítěz může být jen jeden.

Bylo opravdu z čeho vybírat?

Přišlo nám celkem 115 návrhů (od 115 soutěžících, přičemž některé z námětů obsahovaly i více variant – pozn. red.). Obecně nás překvapila velmi dobrá úroveň většiny z nich. V té koncentrované podobě si teprve člověk uvědomí, kolik kreativity a nápadů v sobě lidé mají, nosí, a to nejen profesionálové, ale i ryze amatérští tvůrci. Dorazilo poštou i několik návrhů nakreslených rukou... Porota navíc udělila ještě zvláštní cenu za kreativitu, takže to nebylo vůbec lehké rozhodování.

Kde bude od března Pěkný číslo k prodeji a s jakou počítáte distribucí, covid-necovid?

pivo3To je spíše otázka na výrobce, jímž je Pivovar Ferdinand. Pěkný číslo však bude v prodeji jak v jeho distribučních kanálech, tak také například v našem fakultním e-shopu a možná ještě na dalších místech. Věřím, že třeba bude do budoucna k dostání v Kampusu Hybernská či v restauračních zařízeních po Praze. Rozhodně však vše bude odrážet případná hygienická opatření, která budou v té době v platnosti.

A jak vám osobně, pane proděkane, matfyzácké pivko chutná?

Celý projekt je pro mě do značné míry srdeční záležitost a společně s kolegy jsme mu věnovali nemálo času. Nápad se zrodil někdy v roce 2015. Příprava společného výzkumu a vlastní výzkum piva probíhal do konce roku 2018. Jednání, ladění spolupráce a příprava výroby s pivovarem pak několik dalších měsíců. V chuti Pěknýho čísla tak osobně nacházím radost z toho, že vynaložená námaha přináší výsledky. Jinak je objektivně chuť tohoto nápoje opravdu originální, ale v souladu s tradicí. Díky tomu všemu mi tedy pochopitelně chutná moc. Rád bych, alespoň symbolicky, připil jednou třetinkou univerzitního nápoje s názvem πvo – Pěkný číslo všem na zdraví!

MFF

Děkan MFF UK Mirko Rokyta (uprostřed) si připíjí se zástupci Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského a Pivovaru Ferdinand.

Author:
Photo: Tomáš Princ, MFF UK