Co se stane, když včas nevystoupíte z páternosteru?

Wednesday, 07 March 2018

A zase se točí. Právnická fakulta UK znovu vrátila do života jeden ze symbolů své architektonicky mimořádné budovy – oběžný výtah alias páternoster. Tato technická kuriozita, na jejíž rekonstrukci fakulta uspořádala finanční sbírku, začne vozit první studenty a akademiky už 14. března.

pater693

Každý hledač nových zážitků si bude moci snadno ověřit, co se stane, když z výtahu, který nemá dveře a nikdy nezastavuje, zapomene v posledním patře vystoupit. Žádné adrenalinové dobrodružství se však nekoná. Výtahu se říká oběžný právě proto, že jeho kabiny zavěšené na ocelových řetězech „obíhají“ kolem kol umístěných v suterénu a pod střechou budovy. Kabiny se nepřeklopí o 180 stupňů, jak se traduje, pouze se horizontálně posunou podél kol. Pohybují se podobně jako třeba sedačky točícího se ruského kola. Roztržitý cestující tedy nepřijede hlavou dolů ani potlučený, jen si zavzpomíná na dětská léta strávená na pouti.

Od tohoto charakteristického pohybu dostal výtah pravděpodobně také svou přezdívku páternoster. Zavěšené kabiny mají připomínat jednotlivé korálky na růženci, které posouvají věřící při odříkávání modlitby Otčenáš – Pater noster.

Tyto výtahy velmi efektivně fungují jako rychlý dopravní prostředek ve velkých administrativních budovách, a právě proto se zvláště v první polovině dvacátého století často stavěly. Zahrnut byl i do budovy, kde dnes sídlí Právnická fakulta UK a kterou na počátku dvacátého století navrhl architekt Jan Kotěra jako nové ústředí české části Karlo-Ferdinandovy univerzity. První světová válka a pozdější smrt architekta dokončení stavby však oddálily o dvacet let. Když byla budova na začátku třicátých let konečně dostavěna, rozjel se i páternoster.

V roce 2005 se však výtah, který „nikdy neodpočívá“, musel kvůli špatnému technickému stavu přece jen zastavit. Přestávka se protáhla na třináct let, protože na jeho opravu nebylo dost peněz. Vedení fakulty v čele se stávajícím děkanem profesorem Janem Kuklíkem se rozhodlo, že na opravu vyhlásí veřejnou sbírku. „Rekonstrukce nakonec stojí okolo deseti milionů korun a velkou část financuje fakulta ze svých investičních prostředků. Na rekonstrukci jsme ale získali prostředky i od Nadace ČEZ, advokátních kanceláří Dentons, PRK Partners a JUDr. Daniela Honzíka a od řady dalších menších dárců. Významně na výtah přispěli i naši učitelé, zaměstnanci, absolventi a stávající studenti včetně většiny studentských spolků – Všehrd, Elsa Praha, Juristi a Common Law Society,“ vysvětlil děkan.

I když v budově funguje nový moderní typ výtahu, který – jak upozornil Aleš Hájek, vedoucí provozního oddělení PF UK – pravděpodobně jezdí v místech, kde byl až do sedmdesátých let druhý páternoster, vedení fakulty se rozhodlo pro rekonstrukci oběžného výtahu, protože patří mezi symboly budovy a také odlehčí přetíženému modernímu kolegovi, který během studentské špičky nestíhá přepravovat cestující. „Navíc jízda páternosterem je zážitek sám o sobě,“ podotkl profesor Kuklík.

V současné době probíhají zátěžové zkoušky opraveného výtahu. Naostro i s cestujícími se roztočí 14. března. Fakulta to využije jako příležitost ke společnému setkání, v budově proto od 19 hodin vystoupí studentské kapely Bzzušband a Pilot, konat se budou také přednášky a prohlídky této architektonicky mimořádné stavby. Program celé akce naleznete ZDE.

Author: Helena Zdráhalová
Photo: René Volfík