Jak vybrat kvalitní vysokou školu a složit úspěšně přijímací zkoušky, to je dilema, které řeší každoročně tisíce maturantů i jejich rodičů. Srovnání nabídky vysokých škol, včetně těch zahraničních, nabízí veletrh Gaudeamus v Praze a Brně. Právě na pražské akci získala Univerzita Karlova třetí cenu za nejlepší prezentaci na veletrhu.
Gaudeamus patří na tuzemském trhu mezi podniky s nejdelší tradicí. V Brně se tento evropský veletrh pomaturitního a celoživotního vzdělávání konal poprvé už v roce 1994, v Praze nedávno proběhl dvanáctý ročník. Celkem pak obě akce navštíví na 40 tisíc návštěvníků, z nichž převážnou většinu tvoří studenti posledních ročníků středních škol.
Univerzita Karlova nechyběla na žádném z předchozích ročníků. A jaký byl recept na to uspět v konkurenci více než dvou stovek vystavovatelů? „Letos jsme představili novou expozici, která vychází z principu být uchazečům co nejblíže,“ popisuje nový koncept Miroslav Čermák z organizačního týmu univerzity. „Rekordních 168 metrů čtverečních jsme využili účelně pro prezentaci všech fakult a připravili jsme originální doprovodný program. Kromě oficiálního ocenění jsme získali i spoustu kladných ohlasů od návštěvníků a dalších vystavovatelů, našich konkurentů,“ hodnotí úspěch expozice Miroslav Čermák. „Za symbolické a potěšující považuji to, že za mnou přišla dlouholetá vystavovatelka z jiné univerzity s tím, že ji těší pozitivní změna stánku Univerzity Karlovy a že po čase bude muset i její vysoká škola přijít s něčím novým, atraktivnějším,“ dodává.
Televizní laboratoř a chirurgie v přímém přenosu
Unikátní bylo pojetí doprovodného programu Věda pro život. „Ač se do něj zapojuje řada vystavovatelů s atraktivním programem, nikdo nenabízí tak širokou paletu zajímavých přednášek a workshopů napříč všemi fakultami, jako je tomu u nás,“ konstatuje Miroslav Čermák a uvádí jako příklad praktické ukázky z různých oborů medicíny, např. chirurgické šití či demonstrace intubace, demografické kvízy či oblíbené pokusy s tekutým dusíkem. Na místě bylo díky kolegům z Rozhlasové a televizní laboratoře z Fakulty sociálních věd po celou dobu veletrhu i plně funkční mobilní televizní studio. To neměl kromě Univerzity Karlovy nikdo jiný,“ pochvaluje si spolupráci různých fakult Miroslav Čermák.
Aby celá akce dopadla na výbornou, vyžaduje spolupráci a koordinaci desítek lidí. „Nejužší organizační tým tvoří tři pracovníci rektorátu – z Informačního, poradenského a sociálního centra a Odboru vnějších vztahů, kteří mají k dispozici další zaměstnance a brigádníky na přípravu. Za zcela zásadní považuji účast našich studentů, kteří prezentují své fakulty, jelikož jsou uchazečům nejblíže. V jeden okamžik je v expozici zhruba padesát až sedmdesát lidí,“ říká Miroslav Čermák. Vznik nové expozice, včetně grafiky, propagačních materiálů, fakultních a univerzitních videí, si vyžádal takřka rok příprav, ale čas investovaný do příprav obou veletrhů se rozhodně vyplatil.