Ve dnech 13.–20. srpna proběhl již osmý ročník mezinárodní letní školy YERME Summer School (YESS 8) pro studenty doktorského studia didaktiky matematiky. Tento ročník byl významný zejména tím, že se o jeho organizaci postarala katedra matematiky a didaktiky matematiky (KMDM) Pedagogické fakulty UK, a doktorandi z celého světa tak strávili příjemný týden v Poděbradech.
Užším výběrem (kritériem pro účast bylo odevzdání abstraktu práce studenta) prošlo 66 studentů a čerstvých absolventů z 19 různých zemí, nicméně vlivem současné situace v Turecku nedostali dva z nich vízum, a nemohli tak dorazit. Kromě 64 doktorandů se letní školy zúčastnilo i šest tzv. expertů neboli vedoucích pracovních skupin.
Jádrem školy byly tematicky zaměřené skupiny, kde účastníci během dvaceti hodin intenzivně diskutovali o svém konkrétním výzkumu, který zpracovávají v rámci disertačních prací. Do programu bylo zařazeno i šest plenárních přednášek expertů, tři hodiny v diskuzních skupinách (zaměřených na obecnější témata didaktiky matematiky) a tři hodiny v neformálních diskuzních skupinách (věnovaných zájmům účastníků).
V plenárních přednáškách se účastníci například dozvěděli, čeho si všímají budoucí učitelé v reflexích hodin a jak se dají jejich pozorovací schopnosti rozvíjet (Naďa Vondrová), dále si většina přítomných měla možnost uvědomit, že často neuvědoměle pracujeme s logikou, že přirozená dedukce možná není až tak přirozená a že se vlastně studentům ani není co divit, když se s logikou potýkají (Viviane Durand Guerrier).
Tommy Dreyfus předvedl možnost jiného zavedení pojmu derivace, a to pomocí rychlosti změny za krátký interval aproximované po částech konstantní funkcí; na tomto přístupu bylo zajímavé, že pojem přírůstku proměnné (dx) byl definován jako po částech lineární funkce a to ještě poměrně dlouho před zavedením pojmu derivace. Angelika Bikner-Ashsbahs přítomné seznámila s pojmem „interest-dense situation“, jeho charakteristikami a způsoby, jak takovou situaci při vyučování vytvořit a následně udržet.
Tim Rowland si připravil úlohu na geometrickou transformaci trojúhelníka v jiný zadaný trojúhelník se shodnou základnou i výškou – ještě odpoledne se po posluchárnách povalovaly odřezané kusy trojúhelníků náležící zoufalcům, kterým se postup ukázaný při prezentaci naprosto nepodařilo reprodukovat. Nadchnout se posluchači mohli i pro budování prestatistického uvažování u žáků již od deseti let (i dříve) v podání Daniho Ben-Zvi. Zajímavých aktivit bylo tolik, že mnozí z účastníků v kuloárech hovořili o tom, že by nutně potřebovali alespoň jednu hodinku volna denně navíc k tomu, aby si v klidu srovnali myšlenky (nebo se alespoň dospali).
Není se ostatně čemu divit – kromě samotné (a opravdu velmi intenzivní) práce si účastníci mohli vychutnat i pestrý večerní program – od plavání v jezeře přes prohlídku Poděbrad doprovázenou divadelními scénkami (někteří účastníci zřejmě doteď přemýšlí, jak v českém jazyce vznikly např. výrazy švédský stůl, švédská bedna aj.) či šifrovací a geocachingový večer až k ochutnávce piva z místních malých pivovarů. Zejména šifrovací a geocachingový večer se vydařil – nejenže se zápolení statečně zúčastnil i tým sestavený z expertů samotných (velká výzva pro všechny účastníky), ale podle komentářů účastníků se podařilo vytvořit a udržet „interest-dense situation“, takže ještě kolem desáté večer pobíhaly po Poděbradech poměrně nadšené skupinky hledačů pokladů (a některé ho dokonce i našly – pamětní odznak s logem YESS 8). V programu školy ovšem nesmí chybět ani pořádný výlet, proto se dvěma autobusy vyrazilo do Prahy. Poslední večer došlo dokonce i na tanec, což je v podání didaktiků matematiky velký zážitek.
Letní škola rozhodně splnila to, co slibovala. Všichni jsme dostali cenné rady a impulzy pro další práci a navázali důležité kontakty s kolegy z mnoha koutů světa.
Autoři: Vladimír Bílek, Miroslava Brožová, David Janda, Gabriela Novotná, Veronika Tůmová (Doktorandi KMDM PedF UK)