Analýza dat jako výzva

Wednesday, 20 March 2013 09:55

Ekonometrie, matematická analýza, skvělé teoretické znalosti – to a ještě mnohem víc může být cestou k analýze dat. Potvrzuje to vítězství Simony Oberhauserové, studentky 2. ročníku navazujícího magisterského studia oboru finanční a pojistná matematika na MFF UK v soutěži Analytics Challenge. Cenu ve výši 50 tisíc korun převzala vítězka od organizátorů ve středu 29. ledna.

_oberh400_400_271Soutěž probíhala od 15. října až do konce listopadu 2012 a úkolem pro její účastníky bylo vytvořit model pro co nejpřesnější předpověď on-line prodejů společnosti AVAST Software. Soutěžící dostali k dispozici skutečná firemní data a na jejich základě se pokusili předpovědět budoucnost prodeje firemních produktů v oblasti e-commerce.

Organizátoři soutěže, společnost Optimics a její partnerská společnost AVAST, oslovili s nabídkou účasti tři české vysoké školy: MFF UK, FEL ČVUT a VŠE. Jejich záměrem byla snaha vytvořit konkurenční prostředí mezi studenty, aby pocítili skutečné prostředí byznysu. Jak potvrzuje duchovní otec soutěže Jiří Brázda ze společnosti Optimics, byla příprava soutěže zcela novým počinem v Čechách: „Zpracovat pár gigabitů dat je otázka technologie. Pro nás i partnera bylo zajímavé vidět a srovnávat přístupy v dílčích úlohách právě u jednotlivých soutěžících. U všech tří vítězů ale bylo už od začátku patrné, že dokázali najít správný klíč k datům a dokázali je interpretovat právě s odhadem na budoucnost,“ vysvětlil Brázda.

Většina soutěžících pojala práci s daty jako součást cvičení z ekonometrie, kdy si na skutečných datech mohli studenti vyzkoušet teoretické přístupy. Podle budoucí vítězky, která byla současně „černým koněm“ klání, však byla jejich hlavní motivací práce s poskytnutým materiálem: „Zajímala mě data. Zkusila jsem lineární regresi, a tak mi to nějak vyšlo. Pak už mě práce bavila a trávila jsem nad ní pár hodin o víkendech a průměrně půl hodiny denně. Pokud mám porovnat úměrnost finanční odměny, tak je podle mě adekvátní. Protože už pracuji, vím, že za zhruba tolik času, kolik jsem věnovala soutěži, bych si asi tolik peněz i vydělala.“ Dík patří proto také RNDr. Šárce Hudecové, Ph. D., z katedry pravděpodobnosti a matematické statistiky MFF, která v rámci cvičení studenty na soutěž upozornila.

Druhé místo udržel do konce soutěže Matúš Baniar (ze stejného oboru jako vítězka), na třetím místě skončil Michal Ginzl z Fakulty informatiky a statistiky VŠE v Praze. Úspěšnost matfyzáků potvrdily rovněž celkové výsledky, protože se v první desítce objevilo 7 studentů fakulty.

A co soutěž přinesla AVAST jako partnerovi soutěže? „Především zkušenost, že denní forecast v e-commerce má smysl a že už i mladí studenti umí uchopit velké datové soubory a interpretovat je s poměrně velkou přesností. Rovněž bylo přínosné setkání s mladými talentovanými analytiky, a pokud to vyjde, rádi je mezi sebou přivítáme v budoucnu,“ dodává ředitel e-commerce Josef Hos.

Zda soutěž proběhne i za rok, zatím organizátoři nepotvrdili. Zásadní pro soutěž je totiž získat partnera, který by soutěžícím poskytl reálná data a uměl výsledky soutěže pro sebe využít, což není v českém prostředí zatím úplně běžné.

Rozhovor s vítězkou Simonou Oberhauserovou

Author: Karolína Šolcová
Photo: MFF UK