Před rokem vzniklý projekt Výluka, sdružující studenty neučitelských oborů na Univerzitě Karlově se zájmem o učitelství, obdržel ocenění Eduína, udělované občanským sdružením EDUin v hlasování veřejnosti. V letošním roce bylo na tuto cenu nominováno celkem 89 projektů. Co Výluka je a jak vznikla? Na otázky odpovídala Jana Fryzelková, studující obor Genetika a molekulární biologie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy a jedna ze zakládajících členek spolku Výluka.
Co je Výluka?
Výluka je projekt, který zprostředkovává stáže na školách, kde si studenti a studentky maturitních ročníků a vysokých škol mohou vyzkoušet učit dříve, než si podají přihlášky na pedagogické fakulty. Mohou tu zjistit, že učitelství je pro ně správná cesta. Inspirovali jsme se neziskovou organizací Teach First v Británii. Hledali jsme podobný projekt v Čechách, ale nenašli jsme nic, co by nám vyhovovalo. Věděli jsme, že k založení neziskové organizace potřebujeme více zkušeností, proto jsme se rozhodli pro sjednocení do malého spolku.
Proč se jmenujete Výluka?
Název vyplynul z diskuze nad tím, co přesně chceme dělat – učit (výuka) a jezdit se studenty do škol v sociálně vyloučených lokalitách. Později se slovo „výluka“ ustálilo i pro označení týdenního výjezdu studentů na školu. Pro ně i pro školu je to výluka z běžných kolejí.
Vy sami nejste vystudovaní učitelé. Proč tedy projekt vznikl?
Hlavním motorem celé Výluky je osobní motivace. Sami jsme chtěli učit, ale kvůli řadě předsudků jsme si zvolili jiný obor. Nyní chceme ukázat i dalším studentům, že cesta k učitelství je – i přes zákon o pedagogických pracovnících – otevřená.
Váš projekt existuje již delší dobu. Jak se na jeho vývoj díváte?
Období od prvotní vize po zapsaný spolek a jasnější cestu trvalo téměř dva roky. Někomu se to může zdát jako dlouhá doba, ale pro nás to nebylo lehké. Vést podobný projekt při škole a zaměstnání bylo v začátcích těžké, na druhou stranu jsme rádi, že nikam nepospícháme, postupujeme pomalu a nejsme zbrklí. Snad to tak vnímá i veřejnost.
Vidíte nějaký rozdíl v ohlasech ze škol, od odborné veřejnosti a od „laiků“?
Zatím jsou ohlasy zejména od odborníků, lidí z vysokých škol a univerzit a samotných základních škol. Negativní reakce jsme nezaznamenali, ale vše má asi svůj čas.
Získali jste cenu Eduína v hlasování veřejnosti. Jaké jsou teď vaše další cíle?
Hlavní cíl je pořád stejný – dostat do škol co nejvíce motivovaných učitelů. Velkou výzvou je pro nás aktuální potřeba stabilizovat Výluku v regulérní organizaci, která bude mít pevný tým a konkrétní plány do budoucna. Výluka vznikla jako studentský spolek, takže se jedná o práci na delší dobu a rozhodně budeme potřebovat pomoc. Tento měsíc jsme také dostali peníze od Nadace Karla Janečka na náklady spojené s vlastními výlukami.
Co to přineslo osobně vám?
Moc, peníze a slávu! (smích) Ocenění nám dodalo další motivaci a sílu pokračovat a zbavit se strachu.
Co říkáte na názor, že učit by měl pouze absolvent učitelského oboru?
Ani jeden z nás není vystudovaným pedagogem. Nemáme tedy zkušenosti s pedagogickou fakultou, tudíž nám nepřísluší něco hodnotit či kritizovat. Větší problém shledáváme v tom, že je profese učitele dehonestována, není nijak prestižní a přitom je pro společnost velmi důležitá.
Spoluzakladatelka Výluky, Jana Fryzelková, dostudovává molekulární biologii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy, kde také současně pracuje. Spolek Výluka založila se Sandrou Feyglovou, která studuje Nová média na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Výuce a práci s dětmi se obě věnovaly již dříve, ale ani jedna z nich nemá pedagogické vzdělání. Spolek Výluka založily kvůli osobní motivaci s cílem dostat k učitelství více studentů. Ve rámci výluky učila Jana přírodopis a matematiku a Sandra češtinu a informační technologie. |