Počítačová hra z dílny vědců Univerzity Karlovy uspěla v mezinárodní soutěži vývojářů nezávislých her Game Development World Championship 2017. Na slavnostním vyhlášení cen v Helsinkách se umístila jako druhá.
Atentát 1942 vypráví příběhy z období protektorátu z pohledu lidí, kteří okupaci sami zažili. Hra je založena na filmových rozhovorech, interaktivních komiksech a autentických záběrech. Postavy jsou sice fiktivní, byly však vytvořeny na základě historického výzkumu a dobových svědectví.
Výsledky soutěže Game Development World Championship byly vyhlášeny ve středu 29. listopadu. Nové počítačové hry se mohly účastnit ve dvou kategoriích – Pro, ve které tradičně soupeří komerční projekty, a Hobby s nekomerční charakteristikou. Právě ve druhé ze jmenovaných kategorií bodovala anglická verze české hry. Slavnostního vyhlášení výsledků se za český tým účastnil David Vávra, herní designér a senior programátor skriptů. „Je to skvělý výsledek! Konkurence byla obrovská, vítězná hra Monitor od DNT Games je fascinující, navíc byla vyvinuta pouze jedním vývojářem. Hry v obou kategoriích byly celkově na velmi vysoké úrovni, o to více jsem rád, že jsme skončili na stupni vítězů. Upřímně doufám, že dalšího ročníku soutěže se zúčastní více českých studií a podaří se jim to dotáhnout co nejdál,“ zhodnotil výsledek David Vávra.
Čím je Atentát 1942 unikátní? „V počítačových hrách s válečnou tematikou většinou chybí perspektiva civilistů,“ říká Vít Šisler z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, vedoucí projektu a hlavní herní designér. „Atentát 1942 ukazuje válku a nacistickou okupaci z pohledu obyčejných lidí.”
Atentát 1942 vychází z původní hry Československo 38–89, obsahuje však nové prvky, vylepšenou grafiku a překlad do angličtiny. Hráči, kteří si koupili původní verzi, dostanou novou zdarma. Původní hra je také ve zvláštní, výukové variantě již od roku 2015 zdarma k dispozici učitelům českých škol a získala několik mezinárodních ocenění.
Nezávislé počítačové hry nebo tzv. indie hry (z anglického independent video game) vznikají bez finanční podpory velkých vydavatelů a bývají vytvářeny v malém týmu. To je případ Atentátu 1942, jehož autory jsou odborníci z Filozofické a Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd České republiky. „Hra je výsledkem unikátní spolupráce lidí z různých oborů,“ říká Jakub Gemrot z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, vedoucí programátor projektu. „Za každou postavou, epizodou, osobním dokumentem nebo předmětem v příběhu stojí podrobné studium zdrojů a dobových materiálů,” doplňuje Marie Černá z Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR.
Vývoj hry finančně podpořilo Ministerstvo kultury České republiky a Technologická agentura České republiky. Zisk z prodeje je investován do podpory vědy a výzkumu.