V litevském hlavním městě se letos v březnu uskutečnil již 24. ročník mezinárodní konference Evropské asociace pro hudební výchovu. Vedle diskuzí o aktuálním způsobu a obsahu výuky hudební výchovy na školách různých stupňů došlo i na teoretické úvahy o roli kreativity a inovací v tomto předmětu, což bylo hlavním letošním tématem celé konference. A mimo jiné došlo i na folklor.
Evropská asociace pro hudební výchovu (EAS) je mezinárodní organizace, která sdružuje hudební pedagogy, vědce, umělce, studenty, politiky a vůbec všechny, jimž není lhostejný osud hudební výchovy a uměleckého vzdělávání. EAS monitoruje stav, úroveň a obsah výuky hudební výchovy zejména na základních a středních školách v různých evropských zemích a navrhuje změny pro její zkvalitnění – hlavní motivací přitom je, že hudební vzdělávání hraje důležitou roli v životě každého jedince a může prostřednictvím profesionálů rozvinout muzikální schopnosti a dovednosti či ovlivnit hudební i mimohudební postoje.
Základním posláním asociace je podpořit hudební vzdělávání ve členských zemích prostřednictvím konferencí, projektů, seminářů a sítě odborníků, v rámci čehož se EAS zasazuje o dodržování principů UNESCO, o vzájemné porozumění mezi národy a jejich odlišných kultur a o právo koexistence všech hudebních kultur. Asociace podporuje význam hudebního vzdělávání na všech úrovních a propaguje kulturní vyjádření jako jednu z klíčových kompetencí pro celoživotní vzdělávání. Hudební kongres a jednou za dva roky také regionální konference ISME (Mezinárodní společnost pro hudební výchovu, jejíž kořeny spadají do roku 1936, kdy se v Praze konal I. Mezinárodní hudebně výchovný kongres), jež organizace pořádá a které spolu úzce spolupracují, jsou jedněmi z jejích významných výstupů.
Od 16. do 19. března se ve Vilniusu, hlavním městě Litvy, uskutečnila 24. konference EAS. Zúčastnilo se jí 166 účastníků ze 33 zemí světa a 25 delegátů studentského fóra EAS. Během čtyř dní proběhlo 83 prezentací v rámci 41 tematických bloků. Konání kongresu má svá specifika, která jsou určena hudebními a obecně kulturními tradicemi hostitelské země. Navíc v pobaltských státech má hudba nezastupitelné postavení a dlouhou tradici, která je vnímána jako významné kulturní bohatství země, a proto důraz na tradice byl znatelný i v doprovodném programu konference. Neotřele zpracované národní písně nebo mimohudební prvky, jež doprovázely aranže moderních skladeb s pantomimou, byly oživením kongresu a příležitostí pro neformální setkání účastníků.
Téma konference Hledání nových cest – kreativita a inovace v hudebním vzdělávání navázalo na letité koncepce v hudební výchově a přineslo prezentace nejnovějších výsledků v této oblasti. Během konference zazněly tři klíčové přednášky odborníků z oblasti kreativity a inovace ve vzdělávání. První z nich, již přednesla Pamela Burnard z University of Cambridge (UK), poukázala na požadavky praxe při rozvoji hudební kreativity v oblasti vzdělávání, akademického světa a tzv. kulturního průmyslu (např. komerční hudební tvorba, kreativní podnikání, užité umění, hudební management). Definovala kreativitu jako základní požadavek technologické transformace, rozvoj obchodu, tvorbu kulturních hodnot a je považována za významný přínos napříč všemi profesními sektory. Autorka mimo jiné naznačila, že úspěšný hudebník je rovněž podnikatel, který má dostatečně rozvinuté dovednosti v různých oblastech hudby – umí využít svůj potenciál a rozvíjí své vůdčí schopnosti kreativním způsobem, aby dokázal motivovat i ostatní a spolupracovat s nimi. Zamýšlela se i nad naší schopností představit si a vynalézt nové světy ve světě již existujícím, a tím poodhalit původ veškerého lidského úspěchu, a poukázala na nutnost rozvoje mnohostranné kreativity lidského kapitálu u mladých lidí, aby byli schopni obstát v profesích kreativního průmyslu.
Autorka v prezentaci jednoznačně naznačila, co je při rozvoji mnohostranné kreativity podstatné. V závěru přednášky oslovila všechny přítomné, aby se zamysleli nad vlastním já a jeho možnostmi, a uvedla, že je třeba hledat nové souvislosti a cesty, jak bychom se mohli učit, nazírat a uplatnit mnohostrannost vlastního lidského kapitálu. V podobném duchu zazněly i další příspěvky, přičemž kromě toho se v jednotlivých sekcích hlouběji zpracovávala i širší hudebně-pedagogická tematika.
Všechna témata se týkala současných problémů hudební pedagogiky, což můžeme očekávat i příští rok při 25. konferenci EAS a 6. evropské regionální konferenci ISME, jež se uskuteční v rakouském Salcburku od 18. do 22. dubna 2017. Tématem budou Společná hudební dobrodružství – vytváření sítí jako výzva pro učitele hudby. Místo konání je zvoleno více než vhodně, Salcburk je známý nejen jako rodné město W. A. Mozarta, ale také coby významné hudební centrum a sídlo proslulé Universität Mozarteum und Carl Orff Institut. Účastníci konference se opět mohou těšit na bohatý program, společenské akce a příležitosti pro navázání nových kontaktů a sdílení odborných zkušeností.