O kvalitě odevzdané práce rozhoduje i počet vypsaných témat, tvrdí vědci. Luxus vybírat z dlouhého seznamu námětů nemotivuje studenty stejně, jako když je počet témat omezen. Překvapivé poznatky přinesl experiment psychologů z univerzit Stanfordu a Columbie.
Vybrat si tu pravou seminárku je podobný problém jako zvolit si kopeček zmrzliny se správnou příchutí ze třiceti lákavých možností. Jak se změní vaše jednání, když v cukrárně mají jen šest druhů?
Obdobný experiment provedli na Columbijské univerzitě psychologové Sheena S. Iyengar a Mark R. Lepper. Při pokusu dostali studenti nabídku napsat dobrovolně dvoustránkový esej, za který získají extra kredity. Vědci následně porovnávali výsledky dvou skupin – první dostala na výběr ze šesti témat a druhá ze třiceti.
Menší výběr motivuje
Výsledky byly zarážející. Studenti odevzdali kvalitnější eseje a byli spokojenější s vlastní volbou, pokud si vybírali z menšího počtu témat. Navíc při omezeném výběru témat se jich odhodlalo dobrovolný úkol splnit více než v případě skupiny s větším výběrem.
Vybírat si z velkého množství je tedy příjemné, ale je s tím spojeno i netušené – větší časová náročnost, lítost a obavy ze selhání při špatné volbě. Takže až uvidíte nově vypsaná témata na seminární práce na letní semestr, nestěžujte si, že výběr je malý.
Zdroj: www.columbia.edu