Počítačová hra Attentat 1942 si z berlínského herního festivalu A MAZE odvezla první místo. Hra je v Německu i přes svůj úspěch nedostupná kvůli kontroverznímu zákazu zobrazování nacistické symboliky. Jak je to se zákazem u nás?
Hra Attentat 1942 je založena na filmových rozhovorech, interaktivních komiksech a autentických záběrech, jejichž prostřednictvím vypráví příběhy lidí, kteří zažili nacistickou okupaci. Postavy ve hře a jejich příběhy jsou fiktivní, byly však vytvořeny na základě historického výzkumu a autentických svědectví. Hra proto zachycuje i dobovou nacistickou symboliku, kvůli které zůstává navzdory svému úspěchu v Německu zakázána.
„Přestože se jedná o původně výukovou hru, která je výsledkem historického výzkumu, praxe kolem povolování počítačových her s uvedenou symbolikou je v Německu složitá. Hledáme proto řešení, které nám umožní hru pro německý trh zpřístupnit,” komentuje zákaz jeden z autorů hry Vít Šisler z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Sama porota festivalu A MAZE vyjádřila naději, že vítězství hry Attentat 1942 poukáže na problematický zákaz a přispěje k diskusi o možnostech jeho případného zmírnění: „Attentat 1942 není pouze historicky věrná a emotivní hra o důležitém tématu, ale používá médium velmi kreativně: je to nová forma dokumentu,“ shodla se porota festivalu A MAZE ve svém finálním hodnocení. „Toto vítězství může být důležitým krokem k oficiálnímu uznání počítačových her v Německu jako kulturního média, které je posuzováno stejně jako ostatní umělecké formy,“ doplňuje Thorsten S. Wiedemann, zakladatel a umělecký ředitel festivalu A MAZE.
Po úspěchu hry si mnozí kladou otázku, jak je to se zákazem zobrazování nacistické symboliky u nás. „Zobrazování nacistických symbolů v počítačové hře Attentat nelze v České republice považovat za trestné, protože se nejedná o propagaci hnutí hlásajícího rasovou či etnickou zášť podle paragrafu 403 trestního zákoníku,“ uvedl dr. Lukáš Bohuslav z Právnické fakulty Univerzity Karlovy.
„Zobrazování nacistické symboliky je v České republice trestným činem v případě, kdy dochází k šíření nacistické ideologie. V případě hry Attentat nelze hovořit o tom, že by autoři počítačové hry chtěli, byť i skrytě, propagovat jakékoliv nacistické hnutí. Je třeba zvážit, jaký je charakter symboliky a vůči komu je zaměřena. Pokud je u nás nacistická symbolika používána pro vzdělávací účely, je to jiné, než když jde o její prodej či jiný druh šíření na objednávku například pro osoby vyznávající postoje založené na rasové či etnické nenávisti,“ doplňuje Bohuslav.