13.8.2013 | 19:00 | Pořad: Události | Téma: Pedagogická fakulta
Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Místo volna o prázdninách dobrovolně do školy a ještě kvůli matematice. Řeč není o dětech, ale o učitelích. Někteří z nich se školí, jak učit žáky matematiku novou metodou profesora Milana Hejného. Má být zábavnější a pro počtářské schopnosti dětí přínosnější.
Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Učitel před tabulí, před učitelem ale místo žáků jeho kolegové.
osoba
--------------------
Kolik kroků uděláte, abyste se potkali?
Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Dva kroky dopředu, ale taky dva dozadu, nebo každý jeden opačným směrem. I takhle se dá řešit rovnice.
Jitka MICHNOVÁ, učitelka, ZŠ Neratovice
--------------------
Tohle to všechno nevědí a přes ty činnosti, přes ty kroky se k tomu postupně, postupně doberou.
Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Matematika podle profesora Hejného. Všechno je v ní konkrétní, žádné vzorce nebo poučky přednášené učitelem.
Milan HEJNÝ, matematik, Pedagogická fakulta UK
--------------------
Pravidla ano, ta, která děti objeví. Vzorečky, ano, ty, které děti objeví.
Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Jenže jak to správně učit? To se nejprve musí naučit sami pedagogové a lehké to není. Znamená to změnu role učitele.
Jitka MICHNOVÁ, učitelka, ZŠ Neratovice
--------------------
Není to ten, kdo řekne dětem: "Děti, toto se dělá takto."
Pavlína PLAČKOVÁ, ZŠ Český Těšín
--------------------
Já kolikrát zírám na to, co ty děti vymyslí a opravdu mě každou hodinu přesvědčují, že já jako učitelka stále nic nevím.
Blanka POULOVÁ, redaktorka
--------------------
Na čtvrtý ročník letní školy matematiky přijela stovka učitelů prvního stupně ze všech koutů Česka.
Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Nová metoda se šíří do škol. Podle psychologů ale úplně pro všechny děti není. Potíže mohou mít ty s abstraktním myšlením.
Jana ZAPETALOVÁ, dětská psycholožka
--------------------
Tento postup výuky matematiky je může do jisté míry brzdit a může jim vlastně bránit v tom vytváření toho pojmu čísla a množství.
Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Ministerstvo školství přesto novou metodu podporuje. Zatím ji používá několik desítek učitelů.
Marek ZEMAN, mluvčí MŠMT
--------------------
O to nám jde především, aby matematika dostala trošku jiný nádech a aby děti bavila.
Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Podle mezinárodních srovnání totiž české děti v matematice pokulhávají a metoda Milana Hejného tak může být správným krokem nejen při řešení rovnic. Blanka Poulová a Ivan Lukáš, Česká televize.