Jitka Jiřičková

Jitka Jiřičková

Vystudovala žurnalistiku na FSV UK. Čtyři roky pracovala jako redaktorka týdeníku MF Plus, externě psala též pro časopisy Vlasta a Betynka. Tři roky působila jako manažerka v PR agentuře aPRiori. Má tři děti. Do redakce médií Univerzity Karlovy nastoupila po rodičovské dovolené na jaře 2019.

První máj patří studentům. V převlecích, s tlampači, bannery, hudebním, mediálním i policejním doprovodem vyrazil průvod z Kampy přes centrum Prahy do Kampusu Hybernská, kde při Studentském Majálesu volili jeho krále či královnu. Tentokrát se ovšem neslavila jen láska a studentství, ale i výročí vstupu ČR do Evropské unie.

„Matfyzáci mají před absolventy jiných technických vysokých škol navrch v hloubce znalostí. Dokážou samostatně řešit problémy, což je přesně gros naší práce,“ říká Jan Kubát z firmy Crytur, jedné z více než padesáti společností, které se prezentovaly na Dnech firem na Matfyzu.

Jak souvisí fotosyntéza se svobodou? Třeba tak, že o obou vypráví žákům základních škol lektoři jen o pár let starší. Vzdělávací centrum Didaktikon dlouhodobě pojímá část svého vzdělávacího programu v módu „studenti – studentům“. 

Letošní Noc s Andersenem v knihovně Pedagogické fakulty UK probíhala v duchu literární hry na motivy knížky Ptačí sněm od Petra Síse. Za tímto konceptem stojí tři studentky, které program pojaly jako velkou čtenářskou lekci, v níž využily třífázový model učení.

„Nestačí jen umět si spočítat celkové náklady dluhu. Znalostem by měl předcházet životní postoj, kdy se člověk dokáže zastavit a říct si: ´Stojí mi to za to? Nebude lepší tuto svou aktuální potřebu odložit a dopřát si ji, až si na ni ušetřím?´“ shodují se autoři vzdělávacího projektu Rozvoj finanční gramotnosti.

Kampus Hybernská se minulý týden, u příležitosti stého výročí úmrtí spisovatele Franze Kafky, proměnil v Kafkus. Didaktikon zorganizoval hlavně pro žáky středních a základních škol přednášky, workshopy nebo pop-artovou výstavu, jejichž pojítkem byl právě nejslavnější pražský německy píšící spisovatel.

Pedagogická fakulta UK vydala obsáhlý e-book věnující se hodnocení jakožto nedílné součásti procesu učení. Autoři napříč všemi katedrami se v něm zabývali verbálními i kvantitativními formami hodnocení, které by se měly vzájemně doplňovat. 

Seberte dětem telefony, jinak se hýbat nebudou. Student psychologie na FF UK Matyáš Adam Michel a jeho přítelkyně Andrea Petrová z FSV UK se rozhodli na to jít obráceně. Vymysleli aplikaci Gamifit, která děti rozpohybuje. 

Jaké jsou ženy ve vrcholných pozicích? Jak se chovají a přemýšlí, jakými lidmi se obklopují? A proč u toho mnohé i cvičí? Nejen proto, že letos pomyslnou štafetu akce k Mezinárodnímu dni žen převzala Fakulta tělesné výchovy a sportu UK. 

„Snažíme se, aby byla zvířata efektivně léčena proti parazitům, ale neohrožoval se při tom přirozený ekosystém,“ říkají Barbora Szotáková a Lucie Raisová z Farmaceutické fakulty UK, které vyvíjí analytické metody zjišťující koncentraci veterinárních léčiv v životním prostředí.

Rádio Junior spustilo nový podcast, který prostřednictvím superschopností hlavní hrdinky přibližuje fyzikální jevy. „Snažili jsme se vybrat takové jevy a experimenty z fyziky, které lze zprostředkovat audio formou, děti je pochopí a zvládnou samy,“ říkají Vojtěch Žák a Jitka Houfková z MFF UK.

Tuesday, 06 February 2024 08:09

Didaktické poučky nejsou matematické věty

„Neexistuje jediný zaručený postup, jak efektivně učit matematiku. Učitel by měl proto znát více výukových metod a výuku diferencovat,“ říká docentka Jarmila Robová, jež se na Matematicko-fyzikální fakultě UK věnuje didaktice matematiky, a tedy přípravě budoucích, zejména středoškolských, učitelů matematiky.

„Jsme tu pro všechny z UK, kdo chtějí držet krok s rychle se měnícím světem. Podporujeme mladou generaci vědců, aby se nebáli realizovat své nápady a učili se zhodnocovat svou práci v praktickém životě,“ říká Veronika Haissingerová, která má na starosti téma podnikavosti v rámci Centra pro přenos poznatků a technologií UK.

„Nedáváme doporučení, snažili jsme se prostřednictvím případových studií ukázat inspirativní příklady,“ říkají David Greger a Jaroslava Simonová z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK o výzkumu, který popisuje podoby diferenciace žáků na základních školách.

Didaktikon, vzdělávací centrum Univerzity Karlovy a Kampusu Hybernská, navštívilo během roku a půl od otevření již několik set základních a středních škol. Ale teprve loni před Vánoci využily jeho služeb i děti z domácího vzdělávání. 

„Využíváme 3D technologie ve třech rovinách – pro podporu výzkumu, výuky a medicínské účely,“ říká Martin Kopeček, vedoucí laboratoře 3D technologií, jež nabízí „služby“ v oblasti 3D tisku celé Lékařské fakultě UK v Hradci Králové a částečně i fakultní nemocnici. 

Univerzita Karlova nabízí od září ve svých menzách ke stabilní nabídce vegetariánského menu také jídlo veganské. Plní tak další cíl, který si sama stanovila, být ještě více udržitelná a zodpovědná k životnímu prostředí. 

„Prokázali jsme, že nejefektivnější je postup, kdy vyučující doslova žongluje s mnoha míčky, přičemž největší důraz klade na třídní klima, aby se každé dítě cítilo v kolektivu bezpečně,“ říká vedoucí projektu týkajícího se školní neúspěšnosti Irena Smetáčková z katedry psychologie PedF UK.

„Nezajímá mě tolik, zda díky mým poznatkům někdo dokáže sestavit rychlejší počítač nebo popíše určitý fyzikální jev. Líbí se mi hledání a nacházení překvapivých souvislostí mezi jednotlivými pojmy a objekty,“ říká Lenka Slavíková z MFF UK, laureátka Ceny Neuron 2023 pro nadějné mladé vědce.

Odborníci ze tří fakult UK vyvinuli ve spolupráci s Asociací za lepší ICT řešení, unikátního AI asistenta pro žáky a učitele základních škol. Na rozdíl od slavnějšího ChatGPT  jejich chatbot „nehalucinuje“, ale plní svůj účel, jímž je připravit žáky na přijímací zkoušky na střední školy.

Page 1 of 12